IT-kæmpen IBM satser stort på at sælge produkter og services omkring service-orienteret arkitektur (SOA).
Alene i år vil IBM investere mere end seks milliarder kroner på området.
Et centralt element i SOA er, at softwaren - eller stykker af den - kan genanvendes i mange forskellige sammenhænge på tværs af en organisation i stedet for blot at blive brugt i en enkelt afdeling eller funktion.
Industri-tjenester
IBM skal sælge industrispecifikke tjenester, som for eksempel håndtering af lovkrav i helse- og sygehussektoren, som skal være tilgængelige via katalogtjenesten SOA Business Catalog.
– IBM har over 300 SOA-relaterede produkter, og vi skal investere mere end en milliard dollar i år for at forbedre teknikken og bygge tjenester, mener IBM’s programchef, Steve Mills.
For seks måneder siden lancerede IBM elleve produkter for service-orienterede arkitekturer og 20 opgraderinger.
Nu kommer yderligere fire produkter, 23 opgraderinger og elleve tjenester.
Metadata
Blandt produkterne findes Websphere Registry and Repository, WSRR, som lader brugerne publicere og finde tjenester, som er relaterede til metadata.
Desuden lanceres tjenester til sikkerhed, tjeneste-håndtering og virtualisering.
En ny tjeneste skal blandt andet forbedre håndteringen af identitet for at gøre transaktioner mellem forskellige distribuerede systemer mere sikre.
Tjenesterne bygges op udelukkende efter SOA-modellen.
IBM lancerer også Business Services Fabric, som bygger på it-kæmpens tidligere køb af Webify.
Teknikplatformen består af færdigbyggede SOA-komponenter og et antal modeller, som kan anvendes for at skabe branchetilpasse SOA-produkter.