Tele2 smider mail-gratister på porten

Et opkald til supporten, og det er ud. Indehaverne af Tele2's gamle - og gratis - dial-up email-kontoer får lukket deres konto, hvis de ringer ind og beder om support.

Danskere med en gammel mailadresse hos internetudbyderen Tele2 risikerer at blive smidt på porten, hvis de oplever problemer, som kræver et opkald til firmaets support-telefoner.

Med opkald belaster mailbrugerne nemlig supporten, hvilket betyder, at kontoindehaverne får lukket deres mailkonto.

- Når du ringer ind til supporten, får du at vide, at vi desværre ikke kan yde dig support på din forbindelse, fordi du ikke er Tele2-kunde længere. Og så får man at vide, at kontoen vil blive lukket inden to måneder, siger Thomas Nistrup, som er administrerende direktør hos Tele2.

30.000-40.000 tilbage

Tele2 har op mod 600.000 mailkonti, som er tilknyttet et dial-up abonnement.

Men kun 30.000 til 40.000 af disse kunder bruger stadig et modem til at tilgå de mange mailkonti.

De 540.000 andre er forlængst overgået til bredbånd hos Tele2 eller konkurrerende selskaber, men har alligevel i årevis uden problemer kunnet benytte deres email-adresse hos Tele2.

Thomas Nistrup understreger, at folk kan blive ved at bruge de gamle mailkontoer lige så længe, de har lyst.

De skal altså blot lade være med at bede om support.

Support koster andre kunder penge

- Men med varsel selvfølgelig. Vi lukker ikke nogen ned per automatik. Det kunne vi aldrig drømme om, understreger Thomas Nistrup.

Problemet er ifølge Thomas Nistrup, at de mange gratister koster andre kunder penge, hvis de spørger om Tele2’s support om hjælp til de gamle dial-up konti.

- Det er jo uretfærdigt at andre kunder skal betale for den support, siger Thomas Nistrup, der understreger at firmaet lader de mange gratister benytte de gamle mailadresser af ren venlighed på trods af store spamproblemer med døde emailkonti.

Generelt set er det firmaets procedure, at gratisterne bliver lukket ude, efterhånden som der opstår problemer som kræver support, fortæller Thoms Nistrup. Men det får mail-ejerne altså ikke at vide før de rent faktisk har ringet til supporten.

Hverken moralsk eller juridisk problem

Thomas Nistrup tror ikke, at det ville gavne mail-indehaverne, at firmaet på forhånd i en email advarede om, at mailadgangen bliver lukket, hvis man ringer til Tele2’s support med problemer.

- Jeg tror, at folk ville glemme, at de havde fået en mail. Desuden ville det gøre utrolig mange mennesker nervøse og få dem til at ringe ind om noget, der fungerer ganske fint hos dem, siger Thomas Nistrup.

Ifølge direktøren er der intet juridisk problem i fremgangsmåden.

Da kunderne i sin tid oprettede abonnement, hang mailadresserne sammen med, at man var aktiv kunde.

Derfor kan Tele2 juridisk set bare lukke de gamle mail-kontier ned, hvis firmaet har lyst.

- Så er der det moralske. En email-adresse er jo vigtig for mange mennesker ligesom et telefonnummer. Derfor sørger vi for, at folk får klar besked om det, siger Thomas Nistrup.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Aarhus C

Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S