De to udbydere af satellit-tjenester, SAS Global fra Luxembourg og Frankrigs Eutelsat, lægger konkurrencen på hylden og danner et joint venture. Det skriver Wall Street Journal.
Det fælles selskab fokuserer på satellit-baseret internetadgang til håndholdte computere, mobiltelefoner og andre mobile enheder.
Initiativet fra Europas to største udbydere af satellit-baserede tjenester markerer et vendepunkt i Europa, hvor jordbaserede teknologier hidtil har domineret markedet.
USA har førertrøjen
Ifølge Wall Street Journal er håbet også at motivere de europæiske chip-producenter og regeringer til at yde en bedre støtte til mobile tjenester, der bæres af signaler fra rummet. Et område, hvor USA har førertrøjen på.
Ved at danne et 50/50 joint venture deler de to virksomheder de grundlæggende investeringer i størrelsesordenen 975 millioner kroner og vigtigere - de deler de tekniske og markedsføringsmæssige risici ved at udvikle en ny satellit-frekvens designet til levere mobile tjenester.
I USA har satellit-radio allerede millioner af abonnenter og amerikanske satellit-operatører har derudover taget skridt til at sende underholdning, streame data og tilbyde internetforbindelser til et bredt udvalgt af håndholdte enheder.
Kulturel heksekedel
Årsagen til at konceptet med at sende radio via satellitter i Europa hidtil ikke har været den store succes bunder især i, at vi i regionen taler så mange forskellige sprog, og mildest talt har divergerende kulturelle præferencer.
- Mobile applikationer er en væsentlig del af vores strategiske udvikling og tilbyder en vigtig forretningsmulighed helt i tråd med vores standarder for "return on investment,"siger Romain Bausch, administrerende direktør, SES Global, til Wall Street Journal.
De nye satellit-baserede tjenester, der skal dække Frankrig, Tyskland, Polen, Spanien og England, lanceres via en næsten seks ton tung satellit, som efter planen ryger til vejrs i begyndelsen af 2009.