Et nedbrud på DONGSs hjemmeside betød torsdag, at omkring 45.000 kunder ikke kunne indtaste deres måleraflæsninger på nettet i et døgns tid.
Nedbruddet skete samtidig med, at 45.000 el-kunder torsdag skulle indrapportere deres elforbrug til strømgiganten.
Det fortæller Lars Engsbro, som der er it-chef for salg og distribution hos DONG.
Normalt benytter mellem 13.000 of 15.000 kunder sig af firmaets tilbud om indberetning på nettet hver måned. Alternativt kan kunderne ringe tallene ind eller bruge et aflæsningskort.
Selvbetjening
Det var kunderne selv, som gjorde el-kæmpen opmærksom på, at det ikke var muligt at taste aflæsningstallene fra tusinder af elmålere ind på firmaets hjemmeside.
- Når der kommer den slags problemer, vil kunderne normalt ringe til kundecenteret, og så tager vi den derfra, siger Lars Engsbro.
Årsagen til nedbruddet skyldes ifølge Lars Engsbro en specifik url som var gået ned.
At firmaet først opdagede fejlen, da kunderne selv begyndte at fejlmelde websiden skyldes, at der ikke var nogen overvågningsagent på den pågældende url.
Svært at gætte hvor fejl vil opstå
- Nogen gange kan det godt være svært at gætte sig til hvor der kan ske fejl i processen. Det er måske lidt en læringsproces, det her, siger Lars Engsbro.
Alt i systemet er ifølge it-chefen bygget op som web-services.
Det betyder, at der er direkte forbindelse fra hjemmesiden og ned i det bagvedliggende SAP-system, fortæller Lars Engsbro.
Firmaet er i øjeblikket i gang med et meget stort migrationsprojekt, hvor Dong flytter alle el- data fra KE’s el-platform til en fælles platform, der blev lanceret i februar. Systemet har fungeret upåklageligt hidtil, fortæller Lars Engsbro.
Overfører kunder
Når migrationen er gennemført i forsommeren 2007, vil firmaets omkring 900.000 el-kunder være på denne platform.
Dong er endnu ikke klar over, præcis hvornår den drilske url egentlig gik ned.
Firmaet er i øjeblikket ved at kortlægge hvornår det skete, men ifølge Lars Engsbro er det tidligst sket torsdag morgen.
For at undgå at problemet opstår igen vil Dong nu sætte en agent op i systemet, som holder øje med den vigtige url.
Kunder delt op på måneder
- Jeg kan ikke sige, hvorfor det lige skete i går. Men nu vil vi selvfølgelig efterforske, om det har sammenhæng med andre ting, siger Lars Engsbro.
De 550.000 kunder som i øjeblikket ligger på SAP-platformen er delt op, så en tolvtedel af dem på skift skal indrapportere deres elforbrug den første i en måned, enten via nettet, telefon eller med et aflæsningskort.
Derfor ligger spidsbelastningen på DONG’s hjemmeside typisk den første i måneden, fortæller Lars Engsbro.
Dong's tastselv service var ude af funktion fra torsdag aften klokken 17.29 til fredag morgen klokken 09.52. Alligevel regner Lars Engsbro med at kun 1.500 - 2.000 kunder reelt har oplevet den manglende service.
- De fleste vælger egentlig telefonen. Dernæst kommer webben, og til sidst aflæsningskortet. Men udviklingen går mod at flere og flere benytter webservicen, siger Lars Engsbro.