Fon slår TDC som Danmarks største hotspot-udbyder

WiFi-netværket Fon er på rekordtid vokset til at danne rammen om verdens største trådløse netværk, og på kun tre måneder har Fon med 1.000 hotspots overhalet TDC som Danmarks største udbyder.

Artikel top billede

Siden WiFi-netværket Fon blev grundlagt i 2005 i Madrid, har det bredt sig til 144 lande, hvor der i alt er 140.000 medlemmer, også kaldet foneros, og over 50.000 Fon-hotspots.

Nu har netværket netop rundet 1.000 hotspots i Danmark.

Dermed har Fon overhalet TDC, der hidtil har været landets største udbyder med 700 TDC Hotspots.

Hvis medlemsskaren fortsætter med at eksplodere, er der for første gang udsigt til, at der kan blive skabt en allestedsnærværende adgang til internettet, og den udvikling ligger godt i tråd med den almindelige forventning i befolkningen.

- Forventningen om, at der er bredbåndsadgang alle steder, er på vej. Det vil blive den almindelige forventning - ikke mindst i Skandinavien, hvor vi i forvejen har en velfærdstænkning, siger professor Niels Ole Finnemann, der er leder af Center for Internetforskning på Århus Universitet.

En fonero i Taastrup

Konceptet bag Fon er ganske enkelt, at medlemmerne via en trådløs router, som de køber hos Fon, stiller deres internetforbindelse til rådighed for andre.

Som medlem har man så et login og password, som man kan bruge til at logge sig på andre netværk rundt omkring i hele verden som enten Linus, Alien eller Bill – de tre forskellige grader af medlemskaber.

44-årige Kim Bach er en af 4.500 danskere, der indtil videre har meldt sig ind i Fon.

- Jeg kan godt lide Fon ud fra en idealistisk tankegang. Jeg mener, at internetadgang er noget, som bør være universelt tilgængeligt, og i et land som Danmark burde man have en mere åben politik omkring det, for det er vigtigt, at man har den adgang, siger Kim Bach.

Lunkne teleselskaber

De danske teleselskaber er dog noget lunkne ved Fon-konceptet.

Computerworld har tidligere fortalt, at TDC, Cybercity og Telia alle anser det for et brud på kundekontrakten, hvis en kunde vælger at stille sin internetforbindelse til rådighed for andre.

Teleselskaberne er dog havnet i en ubehagelig situation, hvor de uanset hvad får problemer med Fon.

Hvis de vælger at ignorere Fons eksistens og dermed lader kunderne gøre, som de ønsker, risikerer de, at færre vil betale for en internetforbindelse, fordi naboen alligevel stiller en til rådighed.

Vælger de at skride ind over for kunder, der deltager i Fon, står de også med et problem – for de opnår ikke flere penge i kassen ved at smide kunderne ud af butikken.

Nok netop derfor lyder meldingen fra TDC, Telia og Cybercity også indtil videre, at man afventer situationen for at se, hvor alvorligt problemet bliver.

Gartner beroliger

Gartners danske bredbåndsanalytiker, Peter Kjeldsen, mener dog, at selve Fon-konceptet rummer end række begrænsninger, som bør få teleselskaberne til at slå koldt vand i blodet.

- Jeg ser det ikke som noget, der går ind og ødelægger markedet for betalte forbindelser. Modellen er selvfølgelig markant anderledes, men man skal også være opmærksom på, at man for eksempel ikke har den samme mulighed for at få support, hvis der er problemer.

- Og selve det at have forbindelsen er jo kun den ene side af sagen – man skal også have noget indhold, siger Peter Kjeldsen.

Fonero frygter ikke TDC

Den 44-årige fonero Kim Bach fra Taastrup er kunde hos TDC. Han ved, at han risikerer at blive smidt ud som kunde, men har alligevel valgt at stå offentligt frem.

- Det er ikke sådan, at jeg er villig til at gå i fængsel for det, men jeg tillader mig at tage en ”so sue me”-holdning.

Han forklarer, at han selv har valgt at være Linus – det vil sige at han ikke tjener penge på det – og at han egentlig godt kan forstå teleselskabernes vrede, når det drejer sig om den kommercielle del af Fon.

- Men jeg tror, at teleselskaberne bliver nødt til at ændre deres holdning til WiFi. De bliver nødt til at erkende, at sådan noget her sker og så ændre deres politikker. Hvorfor ikke lade sig inspirere af for eksempel Wireless Philadelphia? Danmark skulle være et førende it-land, men det er vi jo overhovedet ikke, og det irriterer mig, lyder det fra Kim Bach.

Læs mere om Fon i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job