Server Too Busy.
Den fejlmeddelelse rammer i disse dage et stigende antal borgere, som besøger skat.dk for at tjekke skattemappen, selvangivelsen eller forskudsopgørelsen.
Problemet skyldes, at Skat kører statistik på hjemmesiden, fordi man gerne vil vide, hvad borgerne benytter hjemmesiden til.
- Det er, fordi vi har slået en statistikdatabase til. Og den laver nogle låsninger, så det er det, der er skyld i uhensigtsmæssighederne, siger Johnni Jensen, der er kontorchef i It-service hos Skat.
Brugerne af skat.dk oplevede i fredags og hen over weekenden lange svartider på mellem 10 og 20 sekunder.
Ifølge Johnni Jensen er Skat ikke tilfreds med de lange svartider, som borgerne oplever. Derfor overvejer man nu, om man skal slå statistikdatabasen midlertidigt fra for at skabe mere kapacitet på hjemmesiden.
Har købt mere kapacitet
Samtidig fortæller kontorchefen, at Skat allerede i december købte ekstra serverkapacitet, som leverandøren CSC er i færd med at gøre klar.
Når de ekstra applikationsservere og webservere ikke allerede tager deres del af presset, skyldes det ifølge Johnni Jensen, at en række netværkskonfigurationer og firewalls først skal indstilles på den rigtige måde.
- Der er taget højde for problemet med nye servere. Jeg tør ikke sige, om de bliver installeret i denne uge, men jeg vil presse på, efter det vi har oplevet hen over weekenden, siger Johnni Jensen.
Ifølge Skat vil de ekstra servere betyde en fordobling af kapaciteten, når tests og konfigurationer er gennemført.