Artikel top billede

Virtuelle verdener er milliarder værd

Millioner af mennesker strømmer ind i de store online-verdener som World of Warcraft og Second Life, viser ny analyse. Markedets værdi overstiger fem milliarder kroner alene i den vestlige del af verden.

World of Warcraft, Everquest, Second Life og Habbo Hotel.

De virtuelle verdener er blevet en solid kassesucces, viser en ny britisk analyse fra Screen Digest.

Almindelige mennesker har simpelthen få så meget smag for online-spil i Double Whopper Ekstra Cheese størrelse - de såkaldte Massively Multiplayer Online Games (MMOGs) - at markedet vil boome mange år frem.

Folkene bag analysen kalkulerer med, at væksten fortsætter uændret de næste fem år. Og slår sig fast som en blivende medieplatform.

World of Warcraft størst

Det store varemærke er fantasy-spillet World of Warcraft med en markedsandel på 54 procent.

Og denne succes har været med at trække med en mængde nye og anderledes virtuelle verdener så som den meget omtalte virtuelle verden Second Life.

Dette anderledes spil har i modsætning til andre været i stand til at tiltrække ikke bare almindelige brugere men også et bredt udsnit af det globale erhvervslivs helt store varemærker så som IBM, Nike og Reuters.

"Disse nye spil og platforme har hentet mange nye brugere og også nye forretningsmodeller, som bidrager stadigt mere til den omsætning generet af abonnementer," siger Piers Harding-Rolls, analytiker ved Screen Digest.

Blandt andet tjener Second Life penge på at udstykke og sælge jord til en stor del af brugerne af spillet.

I dag har lidt mere end 4,8 millioner mennesker verden over registreret sig som brugere af Second Life.

1,8 millioner på 60 dage

Men kun 1,8 millioner har været inden for i den virtuelle verden i løbet af de sidste 60 dage.

Så der er langt op til World of Warcraft, der har mere end otte millioner registrerede brugere.

Men denne udvikling viser ifølge Piers Harding-Rolls, at sociale tjenester som for eksempel Second Life kopierer karakteristika fra MMOG'er.

Analysen fra Screen Digest mener, at udviklingen vil fortsætte i samme takt de næste år.

I 2011 vil omsætningen fra MMOG overstige otte milliarder kroner. Og de penge vil hovedsageligt komme fra en befolkning på godt 10 millioner abonnenter.

Væksten på det europæiske marked vil hovedsageligt komme fra store nationer som Frankrig og Italien, hvor stadigt hurtigere internetforbindelser vil bidrage til øget vækst også hos de forskellige online universer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere