Virtuelle verdener er milliarder værd

Millioner af mennesker strømmer ind i de store online-verdener som World of Warcraft og Second Life, viser ny analyse. Markedets værdi overstiger fem milliarder kroner alene i den vestlige del af verden.

Artikel top billede

World of Warcraft, Everquest, Second Life og Habbo Hotel.

De virtuelle verdener er blevet en solid kassesucces, viser en ny britisk analyse fra Screen Digest.

Almindelige mennesker har simpelthen få så meget smag for online-spil i Double Whopper Ekstra Cheese størrelse - de såkaldte Massively Multiplayer Online Games (MMOGs) - at markedet vil boome mange år frem.

Folkene bag analysen kalkulerer med, at væksten fortsætter uændret de næste fem år. Og slår sig fast som en blivende medieplatform.

World of Warcraft størst

Det store varemærke er fantasy-spillet World of Warcraft med en markedsandel på 54 procent.

Og denne succes har været med at trække med en mængde nye og anderledes virtuelle verdener så som den meget omtalte virtuelle verden Second Life.

Dette anderledes spil har i modsætning til andre været i stand til at tiltrække ikke bare almindelige brugere men også et bredt udsnit af det globale erhvervslivs helt store varemærker så som IBM, Nike og Reuters.

"Disse nye spil og platforme har hentet mange nye brugere og også nye forretningsmodeller, som bidrager stadigt mere til den omsætning generet af abonnementer," siger Piers Harding-Rolls, analytiker ved Screen Digest.

Blandt andet tjener Second Life penge på at udstykke og sælge jord til en stor del af brugerne af spillet.

I dag har lidt mere end 4,8 millioner mennesker verden over registreret sig som brugere af Second Life.

1,8 millioner på 60 dage

Men kun 1,8 millioner har været inden for i den virtuelle verden i løbet af de sidste 60 dage.

Så der er langt op til World of Warcraft, der har mere end otte millioner registrerede brugere.

Men denne udvikling viser ifølge Piers Harding-Rolls, at sociale tjenester som for eksempel Second Life kopierer karakteristika fra MMOG'er.

Analysen fra Screen Digest mener, at udviklingen vil fortsætte i samme takt de næste år.

I 2011 vil omsætningen fra MMOG overstige otte milliarder kroner. Og de penge vil hovedsageligt komme fra en befolkning på godt 10 millioner abonnenter.

Væksten på det europæiske marked vil hovedsageligt komme fra store nationer som Frankrig og Italien, hvor stadigt hurtigere internetforbindelser vil bidrage til øget vækst også hos de forskellige online universer.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Politi

Bliv DevOps-udvikler i Rigspolitiet

Københavnsområdet

Steno Diabetes Center Copenhagen

Fremadskuende datatalent til digital transformation

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car