Yahoo og Microsoft fortsætter kampen mod Google

Hverken Yahoo eller Microsoft har i sinde at opgive deres kamp for at vælte Google af pinden. Deres anstrengelser har dog indtil videre vist sig forgæves.

Computerworld News Service: Både Yahoo og Microsoft har foretaget organisatoriske forandringer i deres søgemaskiners reklamevirksomhed, hvilket indikerer, at de fortsat forsøger at konkurrere med søgegiganten Google.

Yahoo har oprettet en ny stilling smo vicedirektør for markedskvaliteten. Han bliver ansvarlig for at udvikle en strategi, der skal motivere innovation og hurtigere levering af produkter i Yahoos reklame-netværk.

Den nye stilling skal bestrides af Reggie Davis, der tidligere var juridisk vicedirektør hos Yahoo og stod for retsforfølgelsen af klik-bedrag.

”Reggie Davis vil ansætte medarbejdere til at administrere Yahoos kvalitetskrav og lytte til indberetninger fra kunderne, i et forsøg på at takle spørgsmål om klik-bedrag, trafik-kvalitet og netværks-placering,” siger Yahoo.

Udmeldingen kom én dag efter Microsoft offentliggjorde en ny gruppe, der består af kombinationen af virksomhedens søge- og reklameplatforme.

”De to platforme er blevet ligestillede, under én samlet forsknings- og udviklingsparaply, hvilket vil skabe nogle fordele både for søgningen og det kommercielle,” siger James Utzschneider, direktør for Dynamics markedsføring hos Microsoft.

Det ser ud som om virksomhederne håber, at disse forandringer vil forbedre deres positioner på markedet.

Både Yahoo og Microsoft kæmper indædt for at liste nogle markedsandele fra Google, der dominerer indenfor søgning og derfor kan indkassere en betydelig del af reklame-omsætningen.

Tidligere forsøg på at hale ind på Google ser ikke rigtig ud til at virke.

I februar øgede Google sin andel af markedet med 0,6 procent i forhold til måneden før, viser en rapport der blev udgivet af ComScore onsdag.

Det efterlader Google med 48,1 procent af markedsandelene af søgning i februar.

Yahoo holdt fast i sine 28,1 procent af amerikanske søgninger i samme måned og Microsoft mistede en lillebitte andel og gik fra 10,6 til 10,5 procent.

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car