Hvorfor jubler vi når it-projekter leveres til tiden?

Klumme: Tiden bliver hurtigt et symbol på et projekts succes og fremdrift. Med hvad med kvaliteten?

Artikel top billede

Når vi planlægger et it-projekt eller et hvilket som helst projekt for den sags skyld, planlægger vi ikke at levere for sent.

Vi forventer at kunne aflevere projekter til tiden.

Hvorfor er det så altid, at vi jubler, når it-projekter afleveres til tiden?

Det burde være naturligt. Deadlines er til for at blive overholdt – også de umulige af dem. Det har vi
lovet forretningen.

Jubelrus

Men vi er blevet så vant til, at projekter skydes, at vi finder os selv i en jubelrus af cola og pizza, når et projekt for en gangs skyld leveres til tiden.

Og det til trods for, at it-projekter, der leveres til tiden sjældent holder sig på hverken budget eller kvalitet.

Hvad er så vigtigst i situationen?

At aflevere til tiden og juble eller at aflevere den rigtige løsning senere end planlagt og derefter juble – eller sagt på en anden måde, mirakler tager længere tid – hvad vælger du?

Mirakler skal der til

Og mirakler skal der til, hvis umulige deadlines skal nås.

It-projekter har altid haft problemer med at levere til den planlagte tid.

Alt for ringe planlægning og mangel på erfaring får tit skylden.

Erfaringer gør det muligt for en at genkende fejl, når man begår dem igen, og det er lige netop det, it-projekter oplever gang på gang.

Der kommer nye ansigter til, nye chefer og nye ideer, men det er de samme fejltagelser.

Deadlines defineres for stramt og kvaliteten, budgettet eller tiden må ofres på it-alteret.

Budgettet kan diskuteres.

Udgifterne kan fordeles på andre budgetter, og merudgifterne kan indhentes de efterfølgende år på besparelser ved implementeringen af det nye system.

Kvalitet kan altid diskuteres.

Tiden kan ikke diskuteres

Med introduktionen af iterativ udvikling er det muligt at argumentere for ikke at levere hele pakken, og at lægge den resterende funktionalitet ned til driften eller ind i en senere leverance.

Tiden – derimod – kan ikke diskuteres.

Den kender vi alle, og den kan vi alle gennemskue.

Tiden bliver dermed hurtigt et symbol på projektets succes og fremdrift, og den vigtigste parameter for projektet.

Det bliver psykologisk vigtigt for projektet, projektledere, projektdeltagere og andre interessenter at levere et eller andet til den aftalte tid.

Vi som mennesker har en ukuelig tro på os selv i planlægningen.

Vi sjusser os frem

Vi estimerer os frem til en endegyldig deadline via en jungle af matematiske formler og tidligere erfaring eller mangel på samme, uden hensyntagen til hvad udviklerne, teknologien og eksperterne siger.

Og uden hensyntagen til at verden ændrer sig; at det, der var rigtigt i begyndelsen af projektet, ikke er rigtigt seks måneder henne i projektforløbet.

Er projektet estimeret forkert af en eller anden grund og på vej ned i afgrunden, skal ledelsen bekende kulør straks.

Ledelsen skal lytte til projektdeltagerne på gulvet, projektledere, forretningen og eksperterne, og ledelsen skal høre godt efter.

Hvis en given statusrapport fra projektet er rød, skal den ikke af ledelsen fremstilles som gul over for andre interessenter, eksempelvis kunden eller forretningen.

Det kræver derfor også, at alle i hele projektet tør sige tingene, som de er.

Ellers får ledelsen blot et glansbillede – aldrig det korrekte billede.

Får projektet først lov til at løbe løbsk uden tidlig erkendelse af problemer, ender det med at alle tre parametre skal justeres.

Vis ansvar

Jo før ledelsen viser sit ansvar, jo før kan man komme forretningen eller kunden i møde med en grundig analyse, overvejelser og forslag om, hvad der skal justeres på, i hvor høj grad og hvordan.

På side 1 i en hver projektledelseshåndbog står der, at man skal fejre alle succeser – store som små.

Så det er klart, vi jubler, når it-projekter leveres til tiden.

Det er den første succes, projektet får – måske i lang tid.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car