Artikel top billede

Foto: Forbrugerstyrelsen.

Apple giver danske kunder mundkurv på

I en tvist om en fabrikationsfejl i Apples iBook G4-computere, har Apple i Danmark indgået forlig med flere klagere. De har fået udskiftet deres defekte computere, men med ét enkelt krav: Det er strengt forbudt at fortælle det til pressen.

Få en ny computer, men hold mund om det.

Den politik har Apples danske afdeling angiveligt ført over for flere danske kunder, der alle har klaget over den samme fejl i virksomhedens iBook G4-bærbare.

Fejlen skyldes, at lodningen mellem to komponenter er så svag, at der efter et års brug ikke kan komme strøm i bundkortet.

IBook G4 udgik af produktion i 2004.

Officielt vil Apple ikke anerkende problemet som en fejl i produktionen, men i torsdags offentliggjorde Forbrugerstyrelsen en undersøgelse, som styrelsen mener beviser, at iBook G4 er født med fejlen.

Ikke normal procedure

Men selvom Apple altså ikke officielt vil anerkende problemet, så er flere forbrugere blevet tilbudt en ny computer på den betingelse, at de under ingen omstændigheder fortæller til presse eller andre, at de bærbare computere er blevet erstattet med nye.

Alligevel er Forbrugerstyrelsen blevet bekendt med aftalerne, og her vækker fremgangsmåden en vis forundring hos jurist Frederik Boesgaard Navne.

"I og for sig er de berettiget til det, fordi et forlig er frivilligt, og derfor kan man aftale, hvad man vil. Men det er ikke normal procedure, og det sender nogle signaler om, at det er lidt odiøst," siger han.

Også det private Forbrugerrådet tager afstand fra Apples fremgangsmåde.

Jurist Tina Dhanda mener, det er stærkt kritisabelt, at Apple forsøger at undgå det fulde ansvar ved at give nogle personer mundkurv på.

"Når man markedsfører sådan nogle produkter, så må man tage ansvaret og løse det for alle. Så nytter det ikke noget at lave sådan nogle underhåndsaftaler, mens man ser stort på de andres problem," siger hun.

Hun beskriver forligene som dybt umoralske og helt forkerte.

Tier problemet ihjel

Konkret kender Forbrugerstyrelsen til tre tilfælde, hvor Apple i Danmark igennem advokatkontoret Philip & Partnere har tilbudt forbrugere i klagesager at erstatte maskinene til gengæld for tavshed.

"Det siger lidt om, hvad der er Apples taktik i denne her sag, nemlig at tie problemet ihjel. Det kunne man godt frygte lidt," siger Frederik Boesgaard Navne fra Forbrugerstyrelsen.

Hvis Apple anerkender fejlen i Danmark, kan det nemlig betyde, at virksomheden på verdensplan må udskifte de bærbare, der er omfattet af problemet.

I USA kører allerede en lignende sag, hvor det hævdes at iBook-computerne produceret mellem oktober 2003 og april 2004 er produceret med den dårlige lodning.

Apples advokatkontor i Danmark, Philip & Partnere, vil ikke udtale sig om Forbrugerstyrelsens oplysninger.

"Jeg kan ikke udtale mig om sagerne, og jeg kan hverken be- eller afkræfte noget," siger Christina Bøje Nielsen, advokatfuldmægtig i Apples danske advokatkontor til Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere