Det var ingen overraskelse hos TDCs koncernschef Jens Alder, da pressemeddelelsen om at Telenor havde købt det danske teleselskab Tele2 landede i inboksen klokken 8:05 imorges.
Opkøbet var nemlig et ventet træk fra konkurrenten, der i forvejen ejer selskaberne Sonofon og Cybercity.
Men selvom købet giver Telenor en endnu større bid af den danske kage, afviser Jens Alder, at opkøbet kræver en reaktion fra TDC.
"Vi skal ikke reagere på det, for det er ikke vores kunder eller vores net. Det er en forventet konsolidering inden for vores branche i Danmark, og derfor påkræver det slet ingen reaktion fra vores side," siger han.
Med overtagelsen af Tele2 går Telenor frem til 27.3 procent af det danske mobilmarked og 14 procent af bredbåndsmarkedet.
Opkøb ændrer ikke markedet
Jens Alder forventer ikke, at det vil få nogen større effekt på markedet, at konkurrenten i dag har styrket sin position i Danmark.
"Vi har en konkurrent, som vi tager alvorligt, men det er den bedste, der vinder. Jeg kan ikke se, at opkøbet skulle forandre noget principelt, men selvfølgelig er jeg spændt på, hvad der nu sker," siger han.
Danmark endelig som resten af Europa
Han afviser at spekulere i Telenors motivation for købet, men kan godt forstå, at Tele2 har sagt ja til Telenors købstilbud.
For uden sit eget net får serviceprovidere som Tele2, der lejer sig ind på andre operatøres net, sværere og sværere ved at klare sig på markedet, mener Jens Alder.
Med købet er endnu en netløs teleoperatør forsvundet fra det danske marked, og det passer fint med de internationale tendenser.
"Købet af Tele2 er et af de allersidste logiske skridt, og nu har vi langt om længe i Danmark en relativ simpel struktur som også de andre europæiske lande har," siger Jens Alder.