Dansk sikkerhedsfirma tabte 36.000 kr dagligt i 2006

Trods en fordobling af omsætningen vælter pengene ud af kassen hos danske Bullguard. Kronerne er gået til branding, lyder det.

Underskuddet er blevet stort for det danske sikkerhedsfirma Bullguard, som i 2006 havde et rødt tal på 13,2 millioner kroner ud for årets resultat.

Men pengene bliver ifølge selskabets administrerende direktør Heini Zachariasen investeret heftigt i selskabets image og brand.

"Vores brand er en supervigtig ting for os, og det bliver hele tiden stærkere," fortæller han med henvisning til en næsten fordobling i antallet af medarbejdere, hvoraf de fleste er blevet ansat i salgs- og marketingfunktioner i udlandet.

Selskabet bragede igennem på nettet for få år siden med dets virale videoer, som er blevet sendt videre mellem venner og forretningsforbindelser og set mere end syv millioner gange.

"Vi var jo et lille firma dengang, og vi måtte simpelthen tænke anderledes. Virale film var hot, og det betalte sig virkelig for os at have de tre film ude og skabe vores brand," forklarer Heini Zachariasen.

Han fortæller, at selskabet nu prøver at udbygge kendskabet til Bullguard-brandet i især udlandet ved hjælp af en blog-skrivende hund, Winston.

Søger international anerkendelse

Bullguard havde i begyndelsen af 2006 omkring 75 ansatte. Nu ligger det tal på 110 spredt ud over hele Europa.

Og selskabet satser på at blive et internationalt anerkendt firma inden 2008.

"Vi har fordoblet omsætningen de sidste to år, og vi vil gerne op og omsætte for 10 millioner dollars (57,3 millioner danske kroner). Det synes at være et magisk beløb for at blive virkelig anerkendt i udlandet," fortæller Heini Zachariasen.

Selskabet omsætter på nuværende tidspunkt fire gange så meget i udlandet som i Danmark. England er det største marked efterfulgt af Tyskland og Benelux-landene. Bullguard har dog også aktiviteter så fjernt som Australien og New Zealand.

Kalkulerer med nyt underskud

Næste år vil selskabet med stor sandsynlighed også have underskud.

"Det koster jo, når man investerer i vækst. Men det er vi mere end klar til. Jeg regner med vores vækststrategi vil give sig udslag i et underskud på omtrent ti millioner kroner næste år," udtaler Heini Zachariasen.

Han oplyser dog, at tredje og fjerde kvartal i år allerede skulle begynde at vise sorte tal.

Bullguard har i 2006 ændret den anvendte regnskabspraksis. Omsætningen har eksempelvis tidligere været indregnet ved fakturering, men det er ændret, således at omsætningen indtægtføres løbende over licensperioden for den solgte software.

The Laptop Thief/Bad Karma var en af de film, der for alvor satte Bullguard på det virale verdenskort.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Vivant ApS

COO med operationelt ansvar

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil