Bedre synlighed og flere muligheder for at vokse også i udlandet er baggrunden for, at det danske softwarehus Trifork vil børsnoteres til efteråret.
"Triforks planlagte børsintroduktion tjener først og fremmest til at gøre os mere synlige og skabe international vækst i vores forretning," siger Jørn Larsen, administrerende direktør, Trifork.
Trifork tilbød i april 2007 alle medarbejdere at købe aktier, og de fleste medarbejdere er nu også aktionærer.
De største aktionærer i selskabet er teknisk direktør Kresten Krab Thorup og administrerende direktør Jørn Larsen, der sidder på henholdsvis 39 og 46 procent af aktierne i selskabet.
Ganske betydeligt marked
Triforks ledelse er overbevist om, at "der er et ganske betydeligt og hurtigt voksende internationalt marked for Triforks løsninger og produkter."
Selskabet forventer en total omsætning på 50 millioner kroner i år, hvilket vil være en stigning på 40 procent i forhold til 2006.
Med den planlagte vækststrategi forventes en stigning i omsætningen fremover på 25 procent om året.
Triforks ledelse har valgt at basere selskabets børsnotering på salg af aktier via internettet og baserer salget på den model, som cBrain har udviklet og selv brugte til salg af sine aktier, da cBrain blev børsnoteret.
Siden begyndelsen af 2007 har cBrain solgt sin løsning som en service til virksomheder, der ønsker at gå på børsen.
Børsnotering i to trin
For at opfylde kravet om spredning af aktier har selskabet valgt en tidligere afprøvet totrins model i forbindelse med udbuddet.
Først udbydes en portion aktier, som sælges på nettet via Triforks hjemmeside.
På et senere tidspunkt udbyder selskabet så yderligere en portion aktier til salg på internettet, og i forlængelse af dette udbud vil selskabet søge om optagelse af selskabets aktier på Københavns Fondsbørs/OMX.
Ifølge Trifork vil selskabets børsnotering være den største børsnotering af et it-selskab på Københavns Fondsbørs/OMX i fem år målt på antal medarbejdere.