Artikel top billede

Foto: Roskilde Festival.

Roskilde-bands: Ud med system fra ITU-studerende

De danske musikere på årets Roskilde Festival vil ikke bedømmes af publikum under koncerterne og har derfor vendt tommelfingeren nedad til et rating-system fra ITU.

Tre studerende fra IT-Universitetet (ITU) i København har udviklet et anmeldelsessystem, Roskilde Rates, til koncerterne på årets Roskilde Festival.

Meningen med systemet er, at publikum via sms kan anmelde koncerterne, så andre festivaldeltagere kan vejre stemningen på et display og enten trodse mudret for at gå til en koncert eller vælge noget bedre.

Men systemet møder stor modstand hos de danske kunstnere på festivalen.

"Jeg har vendt systemet og ikke mindst displayet med en del danske musikere på festivalen, og de synes alle sammen, at det var en rigtig skidt idé med live-anmeldelser. Det svarer jo lidt til, at man kan se sine eksamenskarakterer gå op og ned, mens man er til eksamen," siger Roskilde Festivalens talsmand, Esben Danielsen, til Computerworld.

Han forklarer, at systemet bliver testet i år, og de samlede resultater fra anmeldelserne først bliver publiceret på nettet efter koncerterne.

Uforstående studerende

Systemet har været afprøvet tirsdag og onsdag på den mindste scene på festivalen, Pavillon Junior, hvor nogle af de mindre bands spiller.

Og de tre ITU-studerende, Christie Andersen, Jesper Høffner Krogh og Lotte Lund Larsen forstår ikke, at systemet ikke bliver bedre modtaget.

"Det virker, som om kunstnerne er bange for at blive bedømt af deres eget publikum. Og det er derfor, vi er på Pavillon Junior," forklarer Christie Andersen fra ITU.

Hun fortæller, at Roskilde Festivalen heller ikke ville godtage, at anmeldelserne blev fremstillet med en skala fra et til seks, men i stedet skulle udtrykkes i symboler.

"Om du får et seks-tal eller seks hjerter, er jo stort set det samme," siger hun.

Ved symbolafgivelsen er det også muligt for publikum at skrive kommentarer om koncerten.

Ikke så slemt

Christie Andersen fortæller, at rating-systemet har kørt "rigtigt godt."

Samtidigt ønsker hun, at hun selv får muligheden for at tale med musikerne, hvis systemet skal fungere i en større målestok.

"Vi har ikke selv haft kontakt med musikerne, men kommunikationen er i stedet gået gennem rigtig mange led. Måske skulle vi selv sætte os ned og forklare musikerne, at det systemet rent faktisk ikke er så slemt, siger Christie Andersen.

Data fra sidste år

Projektet er baseret på data fra Roskilde Festivalen 2006.

Her undersøgte de studerende, hvordan festivalgængere opfører sig før, under og efter en koncert.

Og på trods af dette års modstand fra de danske musikere, så betegner Roskilde Festivalen systemet som "et enormt interessant projekt."

"Hele tankegangen med vores projekt med ITU er, at vi skal prøve at lave nogle spændende forsøg, som skal pege frem mod, i hvor høj grad vi kan bruge dette her på større scener," siger Esben Danielsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere