Snart kan alle og enhver konkurrere med Google

Wikia er ikke bare endnu en konkurrent for Google og andre søgemaskiner. Giganterne kan måske se frem til tusindvis af nye konkurrenter.

Computerworld News Service: Det nye søgemaskineprojekt Wikia træder ind på open source-feltet og vil skære drastisk i omkostningerne ved at lave en søgemaskine. Således vil alle og enhver snart kunne bygge deres egen maskine.

Sådan lyder meldingen fra Gil Penchina, administrerende direktør i Wikia.

I stedet for at bruge millioner af kroner på at indeksere internettet, udvikle softwaren til at bygge en søgeside og et filter til at filtrere spamsider, samt at udvikle en algoritme til at beregne og rangordne søgeresultater, kan nye virksomheder fremover finde disse produkter gratis online takket været open source-miljøer.

En brøkdel af prisen

"Det koster i dag mellem 27 millioner og 54 millioner kroner at bygge en søgeside. Vi vil gøre alle og enhver i stand til at bygge deres egen søgemaskine for lidt over 2.700 kroner. Vi anser ikke Google som konkurrenten, men derimod omkostningerne som konkurrenten," siger Gil Penchina.

Projektet, der blev påbegyndt af Wikipedias medstifter, Jimmy Wales, består af fire dele:

Indeksering af internettet, udvikling af søgemaskine-applikationer, en algoritme samt mandskab, der har til opgave at filtrere hjemmesider og rangordne søgeresultater.

At skrive et leksikon fra starten

Et af de dyreste aspekter ved at bygge en søgemaskine er de ressourcer, der skal buges til at indeksere internettet.

For overhovedet at kunne udarbejde en omfattende liste over alt, hvad der findes online, skal virksomheder købe servere og software til at finkæmme nettet og se, hvad hver enkelt side indeholder.

"Omkostningerne ved at etablere en søgemaskine er gennemsnitligt over fem millioner kroner, der går til at købe servere og indsamle data. Det vil sige, at alle bruger millioner af kroner på at lave nøjagtig det samme stykke arbejde. Det er ligesom at skrive et leksikon fra starten. Men hvad, hvis alle de data var tilgængelige over den gebyrfri indholdslicens, The GNU Free Documentation License (LINK)? Så vores målsætning er at gøre en finkæmning af nettet offentligt tilgængeligt."

Brugere skal hjælpe til

Hos Wikia tror man på, at virksomhedens finkæmning af internettet vil være næsten omkostningsfri. Det skyldes, at Wikia beder internetbrugere om hjælp.

Brugerne skal downloade finkæmningsprogrammet – også kaldet Web crawling software – Grub (LNIK), som anvender computeren, når ejeren ikke selv bruger den. Programmet finkæmmer nettet for derefter at sende resultaterne direkte til Wikia.

Indtil videre har omkring tusind brugere hentet softwaren, men Gil Penchina håber, at flere end 100.000 vil downloade Grub. Formålet er at lægge hele indekset, samt de løbende opdateringer, online, så de er frit tilgængeligt.

Hemmelig ingrediens

En anden vigtig komponent i søgeteknologien er en algoritme, som rangordner resultater og giver brugerne, hvad de søger. En algoritme er søgemaskinernes hemmelige ingrediens, som virksomhederne aldrig afslører af frygt for misbrug fra blandt andet hackere.

Men hos Wikia er idéen at udvikle en algoritme og lægge den på internettet til gratis brug, så alle kan se, hvordan resultaterne bliver sammensat af søgemaskinerne.

Bryder man sig ikke om søgeresultaterne, kan man give nyttige tips til Wikia eller selv skabe sin egen algoritme, gratis downloade alt nødvendigt materiale hos Wikia og starte sin søgemaskinevirksomhed, forklarer Gil Penchina.

Pointen er ikke penge

Det er muligt, at Wikias søgemaskine vil give økonomisk afkast, når den står klar. Men det er ikke pointen med projektet:

"Hvis man udvikler noget, som millioner af mennesker kan bruge til noget, skal der nok være nogen, der vil betale dig for det. Måske vil vi tjene penge på konsulentbistand, måske på markedsføring eller på at sælge software. Jeg ved det ikke, og jeg er også ligeglad. Jeg bruger ikke rigtig tid på at tænke over det, for jeg skal først have en million mennesker til at bruge det," siger Gil Penchina.

Oversat af Pola Rojan

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil