Danskere vil sende Tintin på mobilen

Spilbranchen: Vækstfonden investerer i lille selskab, der vil forsøge at få en forretning ud af at sende de gammeldags tegneserier ud på mobiltelefoner.

Artikel top billede

Fart & Tempo. Tintin. Sølvpil. Anders And. Basserne. Garfield. Listen af tegneserier er uendelig, hvis man hopper tilbage i minder lige fra barndommen og frem.

Og det vil det lille danske selskab Campfire med millioner fra Vækstfonden forsøge at transformere fra albums og hæfter over til de mobiltelefoner, som voksne og børn render rundt med.

”Visionen er, at der ligger en masse gode historier i tegneserieverdenen. Og de lever en lidt hensygnende tilværelse. De historier er stadig så gode, at de kan gøre godt som underholdning på mobiltelefonerne,” siger Glenn Lau Rentius, administrerende direktør for Campfire.

Selskabet har indtil videre kun to fuldtidsansatte, men trækker på et net af freelance ansatte og et samarbejde med et kinesisk firma, hvor 500 tegnere skal gøre tegneserierne digitale.

Udfordringen har været at omplante tegneseriens univers fra det trykte univers til et univers, som er elektronisk og ikke mindst passer til mobiltelefonernes skærme.

”Vi har også eksperimenteret med det interaktive, så læserne ikke nødvendigvis behøver at holde sig den linære fortælling, som vi kender fra tegneseriehæftet. Men i stedet lige som i computerspil kan ændre historie ved at lade figuren gøre noget andet. På den måde kan man sige, at computerspillet er vores halvbror,” siger Glenn Lau Rentius.

Marked for milliarder

Med fem millioner kroner fra Vækstfonden og egne sparepenge, satser det lille firma på at få deres bid af det mobile underholdningsmarked.

Ifølge Vækstfondens tal udgør det europæiske marked for mobil underholdning med spil, ringetoner og andet godt i omegnen af 35 milliarder kroner.

Vækstfondens investering er et led i fondens nye strategi for at investere i den digitale del af oplevelsesindustrien. Særligt spændingsfeltet mellem tegneserier og spil er interessant, mener ledelsen i Vækstfonden.

”Her har danskerne nogle særlige kompetencer,” siger Rolf Kjærgaard, underdirektør i Vækstfonden.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly