Danskerne e-handler for nemheds skyld
Prisen kommer først ind på fjerdepladsen, når danskerne skal vurdere hvilke fordele, der er ved at e-handle. På en suveræn førsteplads ligger svaret "Det er nemt." På andenpladsen kommer "Kan handle når jeg har tid," og på tredjepladsen ligger "Det er tidsbesparende." Det viser en undersøgelsen af danskernes e-handel foretaget af E-handelsfonden, som har Post Danmark, PBS, Creuna og Kelkoo som partnere i undersøgelsen. (Børsen)
Voksende krav om mobil-tv
Mobil-tv bør være en integreret del af fremtidens digitale tv-udbud, når udbuddet skydes i gang senere på året. Det mener en af topkandidaterne til den såkaldte gate-keeper-funktion, Telenor, når det nye digitale jordbaserede net skal tilbyde danskerne digitalt tv fra efteråret 2009. "V mener, at mobil-tv er så interessant en mulighed i forhold til denne jordbaserede distributionsform, at det ville være synd og skam, hvis det ikke bliver udnyttet," siger formand Per Bendix for Danmarks Digital TV, der ejes af Telenor. Også en anden kandidat til gatekeeper-rollen, svenske Boxer, ser store perspektiver i mobil-tv. (Jyllands-Posten)
Flere end 200.000 danskere på LinkedIn
Flere end 200.000 danskere har tilmeldt sig det sociale netværk LinkedIn, og det er den største andel i verden fordelt på indbyggertal. "Om 10 til 20 år findes der ikke nogen mennesker i den vestlige verden, der ikke har en online profil. Eller lige så få som der ikke havde en telefon for 20 år, eller som i dag ikke har en mobiltelefon," spår netværkseksperten Bjørn Guldager, der selv har over 500 kontakter på LinkedIn. Han forklarer succesen med, at det er vigtigt at vedligeholde sine gamle kontakter og samtidigt kunne administrere sine nye professionelle kontakter i et effektivt netværk. (Jyllands-Posten)
Danskerne bruger hver årligt 8.000 kroner på elektronik
Salget af GPS'er rundede i 2005 135.000, og det tal forventes at blive dobbelt så stort i 2007. GPS'en er blot en af mange tekniske instrumenter, der får danskerne til lommerne. I alt brugte vi herhjemme i 2006 19 milliarder kroner på elektronik, og det svarer til omkring 8.000 kroner per voksen dansker. Det viser tal fra Branchen for Forbrugerelektronik. Blu-ray, HD DVD og fladskærme bliver de næste store indkøbs-hit, vurderer branchen. (Politiken)
Få automatisk dagens avisresumeer sendt til din indbakke hver morgen. Opret dig som bruger på Computerworld.dk og sæt "Dagens aviser om it" på overvågning med Computerworld Nyhedsovervågning.