Svenske Ericsson og det hollandske tv-selskab Endemol, der blandt andet er kendt for tv-shows som Big Brother og Deal eller No Deal, danner nyt internationalt partnerskab i udviklingen af interaktivt tv og brugergenereret indhold fra mobiltelefoner.
Det hollandske teknologiselskab Triple IT er også med i partnerskabet, som de kører via Ericssons "Me-On-Tv"- koncept.
Konceptet går ud på, at de tre selskaber vil lade brugerne sende tv direkte fra mobiltelefonen til hjemmesider eller i fjernsynsudsendelser.
"Vi er meget glade for at arbejde med Ericsson på denne teknologiske platform. Markedet for digitalt indhold vokser hurtigt, og "Me-on-TV" kan få en betydelig indflydelse på den måde, som forbrugerne interagerer med tv'et på," udtaler Endemols direktør for digitale medier, William Linders, i en pressemeddelelse.
Konceptet er allerede afprøvet i et hollandsk afsnit af reality-showet Big Brother, hvor en af hjemstemte deltagere kommunikerede med beboerne i Big Brother-huset.
Det er nu meningen, at "Me-on-TV"-konceptet skal videreudvikles til flere af Endemols tv-produktioner.
Ny milepæl
Flere selskaber har i den senere tid proklameret, at de tilbyder netbaserede tv-stationer, hvor alle med et webcam kan transmittere direkte eller båndede optagelser samt film ud til verdens internetbrugere.
Men samarbejdet mellem det svenske og to hollandske selskaber markerer en ny milepæl for den såkaldte civil journalism, hvor blogs og fotogallerier som Flickr har været de stærkeste våben for at lade borgerne fortælle nyheder.
Men indtil videre har borgernes direkte udsendelser foregået via webcam, i radioudsendelser og på chatfora.