Sådan får IPTV succes

Klumme: Unikt indhold på IPTV kan drive udviklingen – men hvem gør det?

Teknologien har udvidet vores muligheder for at modtage forskellige former for tv. YouTube, webtv, bredbånd og satellit-tv er nogle af de muligheder, vi allerede har taget til os.

Den næste bølge er på vej med Joost, Babelgum og diverse IPTV-løsninger. Det sidste bliver interessant, fordi det betyder, at vi som tv-seere får væsentligt flere muligheder for at vælge interaktive tjenester og nye former for indhold.

IPTV eller Internet Protocol Television er tv over bredbåndet.

Antallet af IPTV-brugere herhjemme er stadig lavt, omkring 35.000 brugere, men digitalt IPTV har potentialet til at levere markant bedre billedkvalitet i sammenligning med dagens analoge transmissioner, og særligt er der store forventninger til video-on-demand-løsninger og nye innovative produkter.

Programudbud som kabel-tv
Herhjemme er den største udbyder af bredbånd Dansk Bredbånd. Det tv som Dansk Bredbånd udbyder, ligner til forveksling de kanaler, som man også kender fra sit kabel-tv – der er ikke de store forskelle.

En anden udbyder herhjemme er firmaet ComX, der tilbyder sine kunder sport og ikke mindst en video-on-demand-løsning, der dækker alle film fra Canal+. Derudover tilbyder ComX tv-kanaler med sport, film, nyheder, dokumentar, børnesjov og god underholdning i stil med Dansk Bredbånd.

I udlandet er distributørerne begyndt at blande sig på indholdssiden. Orange i Frankrig laver forskellige former for IP-kanaler.

For eksempel lavede de en unik quiz-kanal i forbindelse med filmfestivalen i Cannes, hvor man kunne gætte spørgsmål om film ved hjælp af de interaktive faciliteter. Andre steder er man begyndt at arbejde med musikløsninger eksempelvis karaoke-tjenester.

Endelig er der en løsning som ClubTV, der tilbyder masser af sport og andre løsninger i samarbejde med den belgiske kanal Prime.

Prisen afgørende
Udbredelse af IPTV-services er meget afhængig af, hvordan tjenester og ydelser bliver prisfastsat – jo dyrere tjenester jo sværere bliver det for teknologien at vinde udbredelse.

Og selv om mange mener, at især video-on-demand-services vil erstatte den traditionelle videoudlejning i butikker, skal det ses i sammenhæng med det samlede tv-udbud i Danmark.

Antallet af kabel-tv-kanaler er højt i dag, og særligt boomer kanaler, der tilbyder services som sport, film og underholdning. IPTV er da også typisk stærkt i de lande, hvor kabel-tv står svagt.

Så hvis IPTV skal vinde indpas, skal der også tænkes nyt. Særligt i forhold til interaktive løsninger.

IPTV har behov for gratis indhold som gamle film og populære underholdningsformater for at kunne skabe en form for penetration i markedet.

Derudover har de brug for at kunne tilbyde andre former for indhold som er unik for deres service. Gambling er eksempelvis en af de services, der har fundet sin plads på nettet. Søgefunktioner en anden.

Men hvilke former for tjenester kunne være unikke for IPTV? Det kunne også være interessant, hvis IPTV lavede en aftale med produktionsselskaberne i Danmark om at lave nye former for indholdstjenester.

Noget andet kunne være at lave en service som The Real News, en non-profit nyhedstjeneste betalt af brugerne på You­Tube.

Der er brug for nytænkning – alle de gode indholdsfolk er der ude. Så brug dem.

Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Tør du vente på et databrud? Kom i gang med at sikre dig nu!
Agilitet er nødvendigt, når der skal godkendes brugere og det er der en simpel grund til. Adgangsscenarierne er for forskellige til at stole på en enkelt måde at autentificere på. Din autentificeringsproces er nødt til at udvikle sig med flere adgangsscenarier. Det og meget mere kigger vi på i dette whitepaper, så du er i stand til at vælge den mest agile løsning for dig og din virksomhed.