Arbejdsgivere forkæler Generation Y

Generation Y - personer under 30 år - er længere fremme i skoene end Generation X og 68erne, når det handler om at kræve højere løn og bedre ansættelsesforhold.

Computerworld News Service: Generation Y, de højtråbende og selvsikre unge, indtager det amerikanske erhvervsliv med storm.

De forventer forfremmelser, fleksible arbejdstider, en masse ferie og endnu flere penge. De mener, det hører til deres rettigheder - og ikke nødvendigvis noget, de skal gøre sig fortjent til.

Generation Y er fremtidens arbejdsstyrke, og derfor er arbejdsgiverne ved at ændre deres stive personalepolitiker, viser en undersøgelse udført af CareerBuilder og Harris Interactive.

Undersøgelsen er foretaget blandt 2.546 personalechefer og human ressource-folk, og skulle afdække udfordringer, fordele og påvirkninger som Generation Ys indtræden på arbejdsmarkedet medfører, siger Rosemary Haefer, CareerBuilders vicepræsident for human ressource.

Undersøgelsen blev foretaget i juni måned. Generation Y er defineret som personer under 30 år.

Generation Y er på kollisionskurs med de ældre generationer på arbejdspladsen.

Forskellen mellem 68erne, Generation X og Generation Ys kommunikationsstil, jobforventninger og kulturelle rammer og referencer kan medføre megen spænding mellem grupperne, og gå ud over produktiviteten.

68erne er efterkrigsgenerationen, Generation X er født mellem 1965 og 1981.

Undersøgelsen viser, at måden, hvorpå de forskellige generationer kommunikere er meget forskellige.

49 procent siger, at Generation Y foretrækker blogs, instant messaging og sms-beskeder frem for direkte samtaler eller telefonsamtaler, der er 68erne og Generation Xs foretrukne kommunikationsform.

Generation Ys anderledes kulturelle rammer, bliver bemærket af 25 procent af respondenterne, og viser, at der er en generationskløft på arbejdspladserne.

"Generation Y referencer synes at være relateret til blogs, internetsider og lignende, hvor Generation X og 68ernes referencer er mere traditionelle, så som tv og trykte medier," skriver Rosemary Haefer.

Kommunikationsformen udstiller forskellene

"Generation Y kommunikerer mere via teknologi, så kommunikationen kan synes at være abrupt og forkortet, og det gør, at meddelelserne ofte bliver misforstået," siger Rosemary Haefer.

55 procent af de adspurgte arbejdsgivere over 35 år sagde, at Generation Y har sværere ved at følge en given ordre og kommunikere med overordnede, end de ældre generationer har.

Generation Ys forventninger til deres jobs, er også med til at skabe gnidninger på arbejdspladserne. 87 procent svarer, at Generation Y forventer bedre løn, flere goder og hurtigere avancement end deres ældre kolleger.

74 procent af arbejdsgiverne siger Generation Y forventer højere løn.

61 procent af Generation Y vil have mere fleksible arbejdstider.

56 procent af Generation Y forventer at blive forfremmet indenfor det første år.

50 procent af Generation Y forventer mere ferie og personlig tid.

37 procent af Generation Y forventer at have adgang til state-of-art teknologier

Det er ikke kun de ældre generationer, der føler at Generation Y berettiget til flere goder end andre.

73 procent af de personaleansvarlige og de ansatte i human ressource-afdelingerne, i alderen fra 25 til 29, siger at Generation Y forventer mere end kollegerne. (der er mere information om Generation Y på dette site om ledelsesteknikker, der skal få det bedste ud af Generation Y.

Generation Y har udtalt deres jobforventninger så ofte, at arbejdsgiverne er begyndt at bemærke det. 15 procent af arbejdsgiverne siger, at de har ændret deres personalepolitik, for at tilpasse den til Generation Y.

57 procent har indført mere fleksible arbejdstider.

26 procent har investeret i de nyeste teknologier til Generation Y.

26 procent har forhøjet lønnen og bonusordningerne.

24 procent tilbyder kontinuerlig efteruddannelse.

20 procent betaler for mobiltelefoner og BlackBerrys.

18 procent tilbyder yderligere telekommunikationsløsninger.

11 procent har forhøjet antallet af feriedage.

Haefner påpeger, at ændringerne er til gavn for alle medarbejdere.

"Virksomhedskulturen ændres med hver ny generation, og alle generationer får gavn af ændringerne," siger Rosemary Haefner.

Oversat af Bo Madsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Carsten René Christensen, 46 år,  som Al Lead. Han kommer fra en stilling som Co-founder hos Mærkbart ApS. Nyt job

Carsten René Christensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

Camilla Stausholm

Netip A/S