ComputerViews: Med Microsofts lancering af Windows Live Suite i sidste uge er kampen om surferne – og ikke mindst milliarder af reklamekroner - spidset til.
Tilsyneladende har Microsoft set online-lyset og er gået i clinch med netkongen Googles myriader af online-tjenester, der er spundet om nettets førende søgemaskine, google.com.
Online-håbet for Microsoft er umiddelbart at lokke netbrugerne over i Microsoft eget online-univers for på længere sigt at kunne tjene kassen på selskabets 33 milliarder investering i reklameselskabet aQuantive.
I lighed med Googles 17 milliarder DoubleClick-køb skal det skræddersy reklamer til brugerne.
Under overfladen er de to it-giganters strategier dog væsentligt forskellige.
Google er født på nettet og alle selskabets mange online-applikationer er lanceret og virker i forhold til nettets præmisser om forskelligartede standarder, hvorimod Microsoft kun synes interesseret i én standard – sin egen.
Fra online-bruger
til offline-kunde
Microsofts strategi med Windows Live Suite går ikke kun ud på at vinde online-markedsdele fra baghjul med 10 procent af alle net-søgninger.
Online-brugerne skal forblive offline-kunder for at benytte de såkaldte gratis produkter på nettet.
Live Suiten kan nemlig kun benyttes i Windows-styresystemet via minimum Internet Explorer 6.0 eller Firefox 1.5. Så selskabets budskab er, at hvis du er interesseret i at være en del af Microsofts online-verden, så skal du også købe en Windows-licens.
Allerede nu ser omkring 80 procent af webbrugerne internettet igennem en Microsoft-browser, og vinduet mellem offline og online-verdenen er dermed åbent for langt de fleste, fordi Windows-styresystemet er så udbredt.
Med Windows Live Suiten er strategien at fastholde denne procentdel samt at udvikle reklameforretningen online, så kunderne oven i hatten også skal eksponeres for reklamer.
Modsat Microsoft opererer blandt andre Google - og måske også snart Adobe - med reklamefinansierede kontortjenester, som er platformsuafhængige.
Mangler alternativer til de store
Google har ikke nogen binding mellem offline og online at tage hensyn til, og selskabet har nydt godt af sine integrerede webservices i form af blandt andet mail, chat, søgemaskine og kontorpakken Google Docs.
Selskabet er først og størst med at integrere kontor og kommunikation på åbne platforme, hvorimod Microsoft nu kommer haltende bagefter efter med sin platformsafhængige Live Suite. Men udover disse to spillere findes der ikke mange nævneværdige online-universer med integrerede kontor- og kommunikationsværktøjer, som internetbrugerne kan benytte kvit og frit.
Adobes online-strategi er indtil videre kun på tegnebrættet udover enkelte web-applikationer som tekstbehandlingsprogrammet Buzzword. Trods forlydender fra open source miljøet om, at der er flere webbaserede open source kontorpakker på vej, så er de mange kontorværktøjer – udover Google Docs - ikke ligefrem integreret med kommunikationsværktøjer.
IBM's Lotus Notes 8 indeholder online-samarbejdssoftware som tekstbehandling, regneark og præsentationsprogram, der alle understøtter ODF. Men det er først, når man køber hele systemet, at man kan integrere det med Big Blues kommunikationsværktøjer.
Hvad med Yahoo?
De sociale netværkssteder myldrer frem for tiden, men de har til gengæld ikke nogen kontorpakker og et firma som Yahoo har endnu ikke integreret sin søgemaskine så godt som Google og Microsoft med selskabets øvrige webservices som Flickr og Yahoo Messenger.
Yahoo har meddelt, at det ikke vil supportere sin MySpace-lignende Yahoo 360-løsning mere fra næste år. I stedet vil der komme en "universel profil," hvor der dog ikke er nogen forlydender om kontorværktøjer.
Så gad vide, om der kommer en web-udfordring til Google, hvor kontor, kommunikation og underholdning går op i en højere enhed uden at være platformsafhængig.