Danskerne vilde med Facebook

Microsofts sociale onlinetjeneste er mest populær, men konkurrenten Facebook haler kraftigt ind. Ifølge analytiker Peter Espersen fordi profilerne ikke er dæknavne.

Næsten hver 10. dansker har en profil på Facebook, viser en meningsmåling foretaget for Computerworld af analysehuset Userneeds.

Lige bagefter ligger MySpace i kampen om at tiltrække de danske brugere.

Og det er bestemt ikke overraskende, mener Peter Espersen fra mediebureauet OMD.

"MySpace er smule vej ned ad, og det er der flere grunde til. MySpace er mere rodet at se på. På MySpace har mange brugere dæknavne, mens man på Facebook optræder med egne navne. Det er mere virkelige mennesker, man står overfor," siger Peter Espersen.

I OMD Danmark har han blandt andet ansvaret for at overvåge bevægelserne på det nye mediemarked, der domineres af online forretninger som MySpace og Google.

Meget langt fra at uddø

MySpace er langt fra ved at uddø, men er snarere ved at finde sit naturlige leje, pointerer Peter Espersen.

Ifølge MySpaces egne oplysninger har forretningen 220 millioner registrerede brugere, og 115 millioner unikke brugere om måneden.

Facebook er stadig mindre end MySpace målt på brugere, men trafikken tiltager. Og i løbet af de sidste tre måneder har Facebook indhentet MySpace på antal sidevisninger, viser trafikmålinger på Alexa.

"Men vi vil være på forskellige netværk alt efter formålet. Jeg bruger Facebook som noget privat, men jeg bruger Linkedin i mere profesionel sammenhænge," siger Peter Espersen.

"Jeg tror, at Facebook vil vokse sig større end MySpace i hvert fald i en dansk sammenhæng," siger Peter Espersen.

Denne tro på Facebook synes også at deles af Microsoft, der i oktober betalte hele 1,25 milliarder kroner for blot 1,6 procent af aktiekapitalen i den unge internetkomet.

Microsoft står stærkt

Også selv om Microsoft selv står meget stærkt i denne del af internettet.

Den absolut mest brugte sociale tjeneste i Danmark er ifølge Userneeds målingen Microsofts Windows Live (MSN Live), hvor næsten hver femte dansker angiver sig som bruger.

Hele 18 procent af de adspurgte i Userneeds-målingen angiver sig som bruger af Microsofts sociale online platform.

"Min fornemmelse er måske, at de tal måske er lidt for høje. Jeg tror, at mange har en profil der uden at være så aktive igen," siger Peter Espersen.

Men han er ikke i tvivl om, at Microsoft med sin Messenger-service har et stort potentiale for at vokse som en social platform på internettet.

Se listen over de mest populære:
Windows Live Spaces størst i Danmark

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job