Når Motorolas topchef Ed Zander fratræder posten til nytår, vil det ikke komme til at betyde noget særligt for arbejdet i Motorolas danske afdeling, vurderer Bo Wassberg, administrerende direktør i Motorola Danmark.
"Vi har vores mål og succeskriterier her i Danmark. I den henseende betyder det ikke det store, hvem der er CEO for koncernen," siger han.
Motorola, der engang var verdens største producent af mobiltelefoner, mistede i år den andenplads, Nokia for længst havde forvist virksomheden til.
På bare et år er Motorolas markedsandel faldet fra 20,7 til 13,1 procent, og virksomheden er blevet overhalet af Samsung.
I Motorolas danske afdeling ser det anderledes positivt ud, og derfor regner Bo Wassberg med, at arbejdet kan fortsætte stort set uændret, når chief operating officer Greg Brown overtager posten som CEO.
"På globalt plan har vi haft noget svigtende salg på mobiltelefoner, det skal vi være ærlige at erkende. Men her i Danmark ligger aktiviteterne på udvikling til fremtidens mobiltelefoner og det går sådan set rigtig godt," siger Bo Wassberg og fortsætter:
"Vi ved godt hvad vi skal lave. At det er en anden mand der sidder på toppen ændrer ikke det store."
Innovationen har haltet
Ifølge flere analytikere har Motorolas store problem været manglen på innovation på mobiltelefoner, der stadig er hovedforretningsområdet. Forbrugernes dom har vist sig tydeligt i selskabets regnskaber.
Regnskabet for det seneste kvartal var det første i et år, hvor Motorola kunne mønstre et overskud. Selskabet tabte over 700 millioner på mobiltelefoner, men med en omfattende rationalisering og nedlæggelse af omkring 7000 jobs lykkedes det at hente et overskud på 306 millioner hjem.
Ed Zander udtrykte især tilfredshed med udviklingen på markederne for bredbåndsvideo, WiMax og sikkerhedsteknologi.
Arbejdet i den danske afdeling for udvikling til mobiltelefoner skulle gerne være med til at vende udviklingen for Motorolas største forretningsområde.
Kvalt af succes
Nedgangen for Motorolas mobilsalg kommer i kølvandet på gigantsuccesen Razr, der tog verden med storm ved lanceringen i 2004.
Men udviklingen er i den grad løbet fra Razr, og mange mener, at Ed Zander nu ryger ud, fordi han ikke har formået at markedsføre en værdig efterfølger.
Det er blandt andet den efterfølger man arbejder på i Motorolas udviklingsafdeling i Nordjylland, som blev købt af taiwanesiske BenQ i maj 2006.
"Razr er det bedst sælgende mobiltelefonprodukt nogensinde. Det er rigtigt, at vi ikke har været hurtige nok til at få en afløser på plads. Men vi arbejder på at udvikle de næste generationer af mobiltelefoner her, og vi er meget optimistiske med hensyn til fremtiden," siger Bo Wassberg.
Motorolas globale krise har ikke forplantet sig til den danske afdeling, der har et pænt overskud. Midt i rationaliseringerne har man måttet ansætte nye folk for at følge med efterspørgslen.
Det er dog især Motorolas globale udviklingscenter for Tetra i Glostrup, der har krævet udvidelse, for at kunne levere Tetraløsninger til både Norge og Danmark.