Defensive Dell blæser til kamp med tablet-pc

Hardware-producenten Dell, der sjældent betegnes som first mover med nye produkt-kategorier, er klar med en tablet-pc. Det betyder dog ikke, at tablet-markedet står over for et gennembrud.

Artikel top billede

Dell lancerede i går en konvertibel tablet-pc. Det vil sige en bærbar computer, hvor der ud over et tastatur under en klap-op-skærm også er mulighed for at rotere skærmen og lukke den ned over tastaturet med skærmen opad. Her kan der skrives med fingeren eller en pen på den trykfølsomme skærm.

Intet tablet-gennembrud

At Dell træder ind på tablet-markedet er dog ikke ensbetydende med, at tablet-markedet står overfor sit gennembrud.

For selv om Dell traditionelt først går ind i et marked, når det er tæt på at opnå stor volumen, skal denne lancering ikke tages som et tegn på, at dette er ved at ske for tablet-pc’en.

Det mener research manager i analysehuset IDC Nordic, Anders Elbak.

"Jeg tror ikke, at vi vil se noget boom i tablet-markedet. Det er et nicheprodukt, og det vil det fortsat være," siger han.

Godt en procent af markedet

Anders Elbak fortæller, at tablet-markedet de første tre kvartaler i år udgjorde 1,1 procent af det samlede marked for bærbare computere i Danmark.

"Tablet-pc'en mangler den der killer-applikation, der for alvor kan gøre den attraktiv, og så mangler der interesse fra det private marked. Private har ikke det store behov for tablet-pc’en, ligesom man betaler dyrt for tablet-funktionen i forhold til, hvad man ellers kan få en bærbar pc til," siger Anders Elbak.

Og han mener, at det er de færreste private og budget-ansvarlige i virksomhederne, der vil betale merprisen.

"Der vil da være et marked for Dell, men det vil ikke være et volumenmarked," siger Anders Elbak.

Dell lancerer sin nye tablet-pc til en pris af 2.500 dollars i USA.

Lukke hul i sortimentet

Anders Elbak peger på, at en årsag til, at Dell alligevel går ind i tablet-markedet, på trods af de manglende udsigter til at kunne høste et stort salg, kan være, at Dell vil lukke et hul i sortimentet.

"Hvis en stor virksomhed skal ud og købe nogle tusinde pc’er til sine medarbejder, og nogle af dem skal være tablet-pc’er, kan Dell risikere at gå glip af ordren, fordi virksomheden typisk helst vil købe alle pc’en ét sted.

Med lanceringen kan de lukke et hul i deres sortiment, der gør, at de kan undgår at få glip af sådanne store kunder," siger Anders Elbak.

Ikke offensivt træk

Han vil ikke kalde Dells lancering defensiv, men offensiv er den heller ikke, mener han.

"Jeg har svært ved at se det som et decideret offensivt træk. Jeg kan ikke se Dell som en first mover i det marked.

Men det er på den anden side heller ikke noget, de er presset til. Det er i høj grad, fordi de mener, at de har et hul i produktportefølgen. De vil ikke risikere at miste kunder, fordi de ikke kan levere alt," siger Anders Elbak.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Styrelsen For It og Læring

    It-konsulent til udvikling af it-drift og arkitekturopgaver

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S