Artikel top billede

Telias katastrofe-mailserver stod ubevogtet i 14 dage

Årsagen til den svenske mailkatastrofe som kostede 300.000 Teliakunder to ugers mail er fundet, fastslår havarikommision.

Når 300.000 svenske Telia efter et servernedbrud i sidste uge mistede mere end 14 dages post, så skyldes det, at ingen holdt øje med Telias mailserver i en periode på to uger.

Det fastslår den havarikommision, som er ved at genemgå mailkatastrofen, skriver Computerworlds svenske søsterblad.

Den medarbejder, som havde til opgave at overvåge serveren, arbejdede kun hos Telia til 14. december. Herefter fik Telia aldrig ansat en anden i samme stilling.

Advarsler dagen efter

Allerede 15. december begyndte systemet at komme med advarsler, uden at nogen opdagede det, forklarer Teliasonereas bredbåndschef Erik Hallberg.

"Den menneskelige faktor spillede helt enkelt ind her. Havde vi tjekket, som vi plejer, havde vi ikke haft noget problem i dag," siger Erik Halberg til avisen.

Servernedbruddet skyldes, at den lagringsenhed, som mailene lå på, crashede stykke for stykke.

"At en server går ned er jo i sig selv intet problem. Diskene er jo spejlede flere steder, men det er nødtvendigt at man bliver opmærksom på det," siger Erik Hallberg.

Kontrollerede og undersøgte

Mellem jul og nytår begyndte kunder at melde om problemer og andre ansatte undersøgte problemet.

"Man kontrollerede mailserverapplikationen, men den var der jo ingen fejl ved. Det var først omkring 3. januar, at man opdagede problemet," siger Erik Hallberg til avisen.

Teliasonera har nu omlagt kontrolsystemerne for at noget lignende ikke skal kunne ske igen. Nu er der indsat endnu et parameter, som skal sikre, at ingen alarmer overhøres.

Erik Hallberg kan ikke fortælle præcis, hvor mange mails, som gik tabt på grund af nedbruddet, men Teliasonera har valgt at kompensere alle kunder med 200 svenske kroner.

"Vi kan ikke sige, hvor megen skade, de har lidt, og derfor vælger vi denne løsning," siger han til avisen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere