Telias katastrofe-mailserver stod ubevogtet i 14 dage

Årsagen til den svenske mailkatastrofe som kostede 300.000 Teliakunder to ugers mail er fundet, fastslår havarikommision.

Artikel top billede

Når 300.000 svenske Telia efter et servernedbrud i sidste uge mistede mere end 14 dages post, så skyldes det, at ingen holdt øje med Telias mailserver i en periode på to uger.

Det fastslår den havarikommision, som er ved at genemgå mailkatastrofen, skriver Computerworlds svenske søsterblad.

Den medarbejder, som havde til opgave at overvåge serveren, arbejdede kun hos Telia til 14. december. Herefter fik Telia aldrig ansat en anden i samme stilling.

Advarsler dagen efter

Allerede 15. december begyndte systemet at komme med advarsler, uden at nogen opdagede det, forklarer Teliasonereas bredbåndschef Erik Hallberg.

"Den menneskelige faktor spillede helt enkelt ind her. Havde vi tjekket, som vi plejer, havde vi ikke haft noget problem i dag," siger Erik Halberg til avisen.

Servernedbruddet skyldes, at den lagringsenhed, som mailene lå på, crashede stykke for stykke.

"At en server går ned er jo i sig selv intet problem. Diskene er jo spejlede flere steder, men det er nødtvendigt at man bliver opmærksom på det," siger Erik Hallberg.

Kontrollerede og undersøgte

Mellem jul og nytår begyndte kunder at melde om problemer og andre ansatte undersøgte problemet.

"Man kontrollerede mailserverapplikationen, men den var der jo ingen fejl ved. Det var først omkring 3. januar, at man opdagede problemet," siger Erik Hallberg til avisen.

Teliasonera har nu omlagt kontrolsystemerne for at noget lignende ikke skal kunne ske igen. Nu er der indsat endnu et parameter, som skal sikre, at ingen alarmer overhøres.

Erik Hallberg kan ikke fortælle præcis, hvor mange mails, som gik tabt på grund af nedbruddet, men Teliasonera har valgt at kompensere alle kunder med 200 svenske kroner.

"Vi kan ikke sige, hvor megen skade, de har lidt, og derfor vælger vi denne løsning," siger han til avisen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse