Yahoo er vigtigere for Microsoft end omvendt

ComputerViews: Yahoo er vigtigere for Microsoft, end Microsoft er for Yahoo. Med et køb får Microsoft nemlig banket en rival helt ud af banen. Og får samtidig pustet liv i de helt afgørende Live-tjenester.

Artikel top billede

ComputerViews: Trods Yahoos årelange nedtur er Yahoo langt vigtigere for Microsoft, end Microsoft er for Yahoo.

Yahoo skal nemlig puste liv i Microsofts hovedvåben mod Google, nemlig Live-tjenesterne, der hidtil langt fra har været i stand til at udfordre Google på nogen måde, der overhovedet gør av.

Sådan ligger landet, efter Microsoft med koncernchef Steve Ballmer i spidsen har tilbudt Yahoos aktionærer 224 milliarder kroner for selskabet.

Microsoft vil nemlig bruge Yahoo til at komme blot i nærheden af ærkerivalen Google, der nærmest helt har uddistanceret Microsoft i de to selskabers indædte kamp om det meget lukrative og stærkt voksende annoncemarked på nettet.

Kampen har bølget frem og tilbage gennem længere tid, hvor de to selskaber har skiftes til at købe selskaber op, der kunne hjælpe dem hver især til at styrke deres positioner.

Google er foran

Hidtil har det været Google, der er kommet mest succesrigt ud af kampen.

Til gengæld har Microsoft rigtigt mange muskler, og derfor har ingen trods Googles store forspring på nogen måde regnet Microsoft for at være ude af kampen.

Microsoft har hele tiden haft som mål at banke Google af banen, men indtil videre har bestræbelserne langt fra båret frugt.

Microsofts Live-satsning – der er våbnet i kampen mod Googles meget lignende produkter – har ikke formået at friste de mange hundrede millioner netbrugere og de mange milliarder reklamekroner, der følger med dem, til at skifte væk fra Google.

Yahoo-buddet kommer kun få måneder efter, at Microsoft nedskrev en målrettet strategi, der sigter mod at gøre selskabet til en af verdens to største spillere inden for online-annoncering inden for to til fem år.

Det er uklart, om en overtagelse af Yahoo er indeholdt i strategien, men siden Microsoft og Yahoo i flere år løbende har forhandlet om forskellige scenarier med det fælles mål at banke Google, er det langt fra utænkeligt.

Det er endda højst sandsynligt, at Microsofts øverste ledelse – Ray Ozzie, Steve Ballmer og Kevin Turner – har vurderet, at et opkøb af Yahoo er den for tiden mest reelle mulighed der er for at redde Live-satsningen, som ellers ville skulle kæmpe i årevis mod netbrugernes indgroede søgevaner, hvor Google har et kraftigt forspring.

Millioner af nye brugere

Yahoo-købet vil nemlig kunne sikre en pludselig indsprøjtning af Yahoos millioner af brugere samt selskabets store ekspertise på søgeområdet.

Derfor er der nærmest ingen tvivl om, at Yahoo vil blive lagt ind under Live-tjenesterne, der består af mangfoldige webbaserede tjenester.

Faktisk beskriver Steve Ballmer det selv i det brev, som han har sendt til Yahoos bestyrelse, og som du kan læse her.

Her peger han blandt andet på, at en af synergi-effekterne vil blive at forene bruger-oplevelserne som video, mobiltjenester, online-forretninger, sociale tjeneste og flere andre ting.

Han skriver også, at de to selskabers samlede udviklings-styrker sammen kan fokusere på at udvikle for eksempel enkle søgemuligheder og annoncerings-muligheder på tværs af platformene.

Og det lyder jo meget som en sammenlægning af Yahoo og Live.

På den anden side står så Yahoo, der har kæmpet forgæves mod Microsoft og Google som den tredje balje med det tynde øl mod de to muskel-svulmende kraftkarle, som efter opkøbet er de eneste to tilbage i bokseringen.

Og så er der jo også det faktum, at Microsoft helt bogstaveligt talt høvler penge ind for tiden. Og dermed i høj grad har råd til at betale overpris for andre selskaber.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil