Danskerne kan slippe billigere med tvangs-licens

Hvis alle skæpper i licenskassen, vil medielicensen sandsynligvis blive billigere, vurderer medieekspert. Det er dog ikke sikkert, at DR får del i en eventuel større licenspulje.

Artikel top billede

Hvis Folketings-politikerne får gennemtrumfet en ny model for medielicensen, hvor alle per automatik er tilmeldt den højeste licens-betaling, kan alle betalende samtidigt slippe billigere.

Det vurderer professor Frands Mortensen fra Informations- og Medievidenskab ved Aarhus Universitet.

"Konsekvensen af at flere betaler til licensen er naturligvis, at licensen bliver sat ned, fordi der på denne måde kommer flere penge i kassen," forklarer han til Computerworld.

Skal aktivt framelde

På nuværende tidspunkt ligger medielicensen på 1.075 kroner halvårligt, hvis du har et farve-tv eller en computer med bredbåndsforbindelse på 256 kilobit eller højere.

De personer, der bliver ramt, hvis det nye forslag gennemføres, er dem, der på nuværende tidspunkt kun har radio eller sort/hvid tv.

De skal nemlig aktivt framelde sig den høje medielicens, hvis de vitterligt hverken har bredbåndsforbindelse eller farve-tv.

Formålet er at kradse flere penge ind via betalingsmodellen, som Frands Mortensen kalder 'den mest praktiske løsning'.

Ingen garantier til DR

Frands Mortensen påpeger dog, at der ingen garantier er for, at DR skal have pengene til større og bedre produktioner, hvis den nye betalingsmodel skaffer flere licenskroner end forventet.

Der er nemlig ingen direkte sammenhæng mellem de licenspenge, der bliver krævet ind, og de penge, DR får bevilliget.
Fortsættes...

EL ønsker licens indeholdt i skatten

"Dele af forligskredsen mener, at de kan skaffe flere penge til DR. Men det er suverænt Finansudvalget, der bestemmer, hvor meget DR skal have tilført i licenskroner," forklarer han.

I samme åndedrag siger han, at det ikke er den mest ... hensigtsmæssige bevillingsmetode, der findes.

"Der er nemlig heller ikke en direkte sammenhæng mellem de penge, som DR får, og de opgaver, som koncernen bliver sat til at løse. Det foregår jo oftest på den måde, at politikerne giver DR en pose penge og derefter beder DR om at løse en række opgaver uden at skele til, om økonomien holder," siger Frands Mortensen.

Enhedslisten: Asocialt
Ude på venstrefløjen forstår Enhedslisten slet ikke, at man overhovedet kan drøfte nye modeller for medielicens i Danmark.

"Enhedslisten afviser forslaget, om at man skal framelde sig licenssystemet for at slippe for at betale licenser og igen sætte fokus på medielicensen. Det er en helt forkert vej at gå. Vi burde i stedet afskaffe medielicensen," siger mediepolitisk ordfører fra Enhedslisten, Per Clausen.

Han hævder, at det nuværende licenssystem er asocialt, fordi alle husstande betaler det samme uanset indkomst.

"Det betyder, at studerende, kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere og lavtlønnede grupper betaler forholdsvis meget mere end mere velhavende grupper."

Per Clausen vil derfor arbejde for, at licensen og DR bliver finansieret igennem skattekronerne for at gøre betalingen mere socialt fordelt.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    AK Techotel A/S

    Systemudvikler søges til innovativt firma

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil