Google rykker fra alle - Microsoft får mere baghjul

Google lægger yderligere afstand til Microsoft, når det handler om søgemaskine-markedet. Flere og flere anvender Googles søgeværktøjer.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google fortsætter med at øge sin andel af det amerikanske søgemarked.

Selskabet har i februar lagt endnu større afstand til Microsoft, som til gengæld håber at indhente noget af det tabte med det måske kommende køb af Yahoo.

I februar steg Googles andel af kernesøgninger foretaget af amerikanske internetbrugere til 59,2 procent fra 58,5 procent i januar, viser tal fra markedsanalysebureauet comScore.

Yahoo faldt tilbage

I den samme periode gled Yahoos andel ned på 21,6 procent fra 22,2 procent en måned tidligere, mens Microsofts andel gik fra 9,6 procent fra 9,8 procent.

AOL fastholdte sine 4,9 procent, mens Asks andel steg en anelse til 4,6 procent fra 4,5 procent i januar.

ComScore medregner ikke mapping, søgninger i online-telefonbøger og på videodelingssites som kernesøgninger.

Verdens tredjestørste er kinesisk

På verdensplan er den tredjestørste søgemaskine Kinas Baidu.com. Den ligger bag Google og Yahoo, men foran Microsofts MSN/Windows Live, vurderer comScore.

Microsofts bud på 213,9 milliarder kroner for Yahoo handler ikke kun om at styrke selskabets andel af søgemarkedet.

Microsoft ønsker at styrke sin position mod Google i en bredere ramme af onlinetjenester heriblandt annoncering, hvor ikke alt er søgerelateret.

Omfanget af virksomhedernes annonceringsnetværk er langt større end publikummet på deres hjemmesider.

90 procent af amerikanske internetbrugere så i februar en webside, der var tilknyttet annonceringsnetværket Platform A, og 88 procent så en webside fra advertising.com, som begge drives af AOL, selv om kun 49 procent af surferne besøgte en AOL.com-side, ifølge comScore.

Websider fra Yahoos annonceringsnetværk blev ligeledes set af 85 procent af amerikanske surfere i februar, mens kun 51 procent besøgte Yahoo.coms hjemmeside.

Googles annonceringsnetværk lokkede 79 procent af de amerikanske surfere til, mens Googles site blev besøgt af 69 procent.

Kun 31 procent besøgte MSN.coms hjemmeside, mens 56 procent besøgte MSN eller andre Windows Live tjenester, fortæller comScore.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S