Artikel top billede

Tele2 skal betale gigant-bøde til TeliaSonera

Den svenske Højesteret tvinger Tele2 i Sverige til at betale TeliaSonera en halv milliard svenske kroner for trafik, som Telia oprindeligt havde ret til.

Knapt 400 millioner kroner skal Tele2 i Sverige betale til telekoncernen TeliaSonera.

Det har den svenske Højesteret bestemt efter en årelang tvist om samtrafik, der går helt tilbage til 2001.

Dengang besluttede den svenske Post- og Telestyrelse, at TeliaSonera skulle tage sig betalt for de opkald, hvor Tele2-kunder ringede til Telia-kunder.

Men det nægtede Tele2.

Siden Post- og Telestyrelsens beslutning har Tele2 derfor anket afgørelsen i både Tingsrätten (byretten) og Hovrätten (byretten), men først med Højesterettens afgørelse kan Telia forvente at få pengene ind på kontoen.

"Det føles rigtig godt, at vi efter snart syv år er kommet til vejs ende i denne strid, og vi får betalingen for den service, som vi reelt har leveret til Tele2," udtaler chefjurist Björn Lindegren hos TeliaSonera på selskabets svenske hjemmeside.

Det er endnu uklart, hvornår Telia kan få pengene, men det vil få en positiv indvirkning på TeliaSoneras kvartal-regnskab, da de finansielle poster automatisk vil vokse med omkring 220 millioner kroner.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Tele2-ejeren Telenor, om hvorvidt den astronomiske bøde vil få konsekvenser i Danmark eller i resten af Norden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere