Mobiludbyderen Telmore anslår, at 100 til 150 tilmeldinger er løbet ud i sandet på grund af PBS-nedbruddet, der begyndte i går ved 22-tiden.
Herudover har kunderne ikke haft mulighed for at benytte de tjenester, som den helt online-baserede telebutik tilbyder.
”Det er rigtig ærgerligt, at vi ikke kan yde den service, som kunderne kan forvente. Er man en online-butik, skal man være online hele tiden, og det har vi ikke været siden i går aftes,” siger Michael Koch, pressechef i Telmore.
PBS skal betale
Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) er heller ikke i godt humør her til morgen. Foreningen vurderer PBS' nedbrud som et kæmpe-problem for dansk nethandel
"FDIH er stærkt utilfreds med PBS nedbrud, som har lammet online betalinger siden kl. 21.42 tirsdag aften. Nu 12 timer efter nedbruddet er problemet stadig ikke løst, og det fremgår af PBS’ hjemmeside, at al drift er ok," lyder det fra FDIH’s direktør Morten Kamper.
Nedbruddet har ramt alle netbutikker og særligt netbutikker med kunder i USA og Asien som eksempelvis Spamfighter, der foreløbigt har mistet 50.000 kroner, vurderer FDIH.
"PBS bør kompensere netbutikkerne for deres tab. Det virker som om, at PBS ikke prioriterer de online-betalinger tilstrækkelig højt, og FDIH vil arbejde for, at PBS i fremtiden prioriterer online-betalinger højere," siger en knap så fornøjet Morten Kamper.
Telmore er dog stadig ved godt mod, og knap så aggressive overfor PBS.
"Vi har ikke planer om en erstatningssag, men forventer en rigtig god forklaring fra PBS. Samtidig har vi fået en huskekage med et budskab om, at vi skal finde en løsning, så lignende episoder ikke opstår i fremtiden," siger Michael Koch fra Telmore.