FDIH raser: PBS skal betale efter nedbrud

PBS' nedbrud betyder, at online-butikkerne går glip af voldsomt mange betalinger. FDIH kræver, at PBS kompenserer for butikkernes tab.

Artikel top billede

Mobiludbyderen Telmore anslår, at 100 til 150 tilmeldinger er løbet ud i sandet på grund af PBS-nedbruddet, der begyndte i går ved 22-tiden.

Herudover har kunderne ikke haft mulighed for at benytte de tjenester, som den helt online-baserede telebutik tilbyder.

”Det er rigtig ærgerligt, at vi ikke kan yde den service, som kunderne kan forvente. Er man en online-butik, skal man være online hele tiden, og det har vi ikke været siden i går aftes,” siger Michael Koch, pressechef i Telmore.

PBS skal betale

Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) er heller ikke i godt humør her til morgen. Foreningen vurderer PBS' nedbrud som et kæmpe-problem for dansk nethandel

"FDIH er stærkt utilfreds med PBS nedbrud, som har lammet online betalinger siden kl. 21.42 tirsdag aften. Nu 12 timer efter nedbruddet er problemet stadig ikke løst, og det fremgår af PBS’ hjemmeside, at al drift er ok," lyder det fra FDIH’s direktør Morten Kamper.

Nedbruddet har ramt alle netbutikker og særligt netbutikker med kunder i USA og Asien som eksempelvis Spamfighter, der foreløbigt har mistet 50.000 kroner, vurderer FDIH.

"PBS bør kompensere netbutikkerne for deres tab. Det virker som om, at PBS ikke prioriterer de online-betalinger tilstrækkelig højt, og FDIH vil arbejde for, at PBS i fremtiden prioriterer online-betalinger højere," siger en knap så fornøjet Morten Kamper.

Telmore er dog stadig ved godt mod, og knap så aggressive overfor PBS.

"Vi har ikke planer om en erstatningssag, men forventer en rigtig god forklaring fra PBS. Samtidig har vi fået en huskekage med et budskab om, at vi skal finde en løsning, så lignende episoder ikke opstår i fremtiden," siger Michael Koch fra Telmore.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job