Teleselskabers satsning slår fejl

Indholdstjenester skal værdisættes, og kunden skal sættes i fokus for at vinde fremtidens slag om telekrigen. Men først og fremmest skal telebranchens renomme rettes op.

Artikel top billede

Teleselskaber skal følge forbrugerne i stedet for at være de første med teknologien.

Det går nemlig for stærkt, og forbrugerne kan ikke følge med.

Sådan faldt ordene til den årlige konference Telekom 2008 – vækst og innovation i telebranchen, som analyseselskabet IDC onsdag afholdte på Radisson SAS Falconer Hotel i København.

Mange operatører går galt i byen, når de satser på at være de første med teknologien. For det er netop ikke der, kunderne er.

Fremfor for at kalde den nuværende situation på telemarkedet for teleslagmark foretrækker Telia begrebet televenskab, hvor kunderne bliver sat i fokus frem for udelukkende teknologi.

Uigennemsigtighed

Fokus på kunder sætter teleselskaberne for en svær opgave, for ForbrugerForholdsIndekset viser, at telebranchen er præget af uigennemsigtighed med manglende tillid fra forbrugerens side.

Ud af 51 brancher er telebranchen blandt de lavest-placerede, hvor den i 2007 lå som nummer 47 og som nummer 45 i 2006.

”Derfor er det vigtigt forbedre renomméet,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.

Selvom Danmark er en top-performer i Norden er fremtidens udfordringer ifølge IT- og Telestyrelsen, at der bliver en sammensmeltning af tjenester, terminaler net og markeder, hvor nye forretningsmodeller skal tiltrække kunderne.

Mobilt bredbånd og båndbredde med brugergenereret indhold stiger støt.

Den hurtige er taberen

”Operatører vil være hurtige, men vinderen er for tit en taber. Man vinder ret lidt, når man kommer for hurtigt i mål,” understreger kommunikationsdirektør i Telia, Anders Rendorff.

Hertil mener han, at branchens udfordring er at få kunderne til at skifte fra basale funktioner til avancerede muligheder.

”Telebranchen er ligesom Formel 1 og viser det fineste, den har. Men forbrugerne er anderledes. De cykler nærmere langsomt frem. For at binde de to ting sammen, skal kunderne stimuleres meget mere,” siger kommunikationsdirektøren.

Helt konkret vil Telia have kunderne med sig ved hjælp af at stimulere, værdisætte og uddanne dem.

Kun på den måde mener selskabet at kunne flytte tjenester fra at være usynlige til at være uundværlige. Forholdet til forbrugerne skal nemlig være meget enkelt.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-økonomer til Danmarks største offentlige indkøbsorganisation

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Finance Business Controller

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job