Artikel top billede

Teleselskabers satsning slår fejl

Indholdstjenester skal værdisættes, og kunden skal sættes i fokus for at vinde fremtidens slag om telekrigen. Men først og fremmest skal telebranchens renomme rettes op.

Teleselskaber skal følge forbrugerne i stedet for at være de første med teknologien.

Det går nemlig for stærkt, og forbrugerne kan ikke følge med.

Sådan faldt ordene til den årlige konference Telekom 2008 – vækst og innovation i telebranchen, som analyseselskabet IDC onsdag afholdte på Radisson SAS Falconer Hotel i København.

Mange operatører går galt i byen, når de satser på at være de første med teknologien. For det er netop ikke der, kunderne er.

Fremfor for at kalde den nuværende situation på telemarkedet for teleslagmark foretrækker Telia begrebet televenskab, hvor kunderne bliver sat i fokus frem for udelukkende teknologi.

Uigennemsigtighed

Fokus på kunder sætter teleselskaberne for en svær opgave, for ForbrugerForholdsIndekset viser, at telebranchen er præget af uigennemsigtighed med manglende tillid fra forbrugerens side.

Ud af 51 brancher er telebranchen blandt de lavest-placerede, hvor den i 2007 lå som nummer 47 og som nummer 45 i 2006.

”Derfor er det vigtigt forbedre renomméet,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.

Selvom Danmark er en top-performer i Norden er fremtidens udfordringer ifølge IT- og Telestyrelsen, at der bliver en sammensmeltning af tjenester, terminaler net og markeder, hvor nye forretningsmodeller skal tiltrække kunderne.

Mobilt bredbånd og båndbredde med brugergenereret indhold stiger støt.

Den hurtige er taberen

”Operatører vil være hurtige, men vinderen er for tit en taber. Man vinder ret lidt, når man kommer for hurtigt i mål,” understreger kommunikationsdirektør i Telia, Anders Rendorff.

Hertil mener han, at branchens udfordring er at få kunderne til at skifte fra basale funktioner til avancerede muligheder.

”Telebranchen er ligesom Formel 1 og viser det fineste, den har. Men forbrugerne er anderledes. De cykler nærmere langsomt frem. For at binde de to ting sammen, skal kunderne stimuleres meget mere,” siger kommunikationsdirektøren.

Helt konkret vil Telia have kunderne med sig ved hjælp af at stimulere, værdisætte og uddanne dem.

Kun på den måde mener selskabet at kunne flytte tjenester fra at være usynlige til at være uundværlige. Forholdet til forbrugerne skal nemlig være meget enkelt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan ser opgavelisten ud hos Danmarks bedste CIOs

En hurtig og strategisk fokuseret implementering af nye teknologier er i disse år med til at sikre konkurrencekraften hos de bedste digitale vindere. Det sætter vi fokus på med konferencen CIO Trends 2022, hvor du blandt andet kan blive inspireret af en række danske topfolk inden for digitalisering og it-ledelse.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital