Data-mængderne i virksomhederne vokser eksplosivt, og det det samme gør udgifterne til storage dermed også.
Derfor vil ILM (information lifecycle management) vinde indpas i et stigende antal virksomheder i de kommende år, mener Michael Borges, administrerende direktør i konsulenthuset Platon.
”Jeg er ikke i tvivl om, at der komme en større efterspørgsel på intelligente storage-løsninger.”
Han mener dog ellers, at ILM-begrebet hidtil har været noget luftigt.
”Det er ved at gå op for storage-leverandørerne, som har redet på det her begreb i nogle år, at der måske også skal være substans i det. Det er ikke nok, at det bare er et buzzword. Storage-leverandørerne står i et vadested, hvor de selv er nået frem til en erkendelse af, at det handler om mere end at flytte nogle hardware-bokse,” siger Michael Borges.
Det synspunkt bakkes op af Claus Egge, storage-analytiker hos IDC:
”ILM skal modnes, og der er lang vej endnu, men ILM bliver stort,” har han tidligere udtalt til Computerworld.
Storage koster kassen
Michael Borges mener selv, at den største drivkraft for de intelligente storage-løsninger er de stigende mængder data, mens også compliance – love og regulativer, som virksomhederne skal leve op til – vil få en stigende betydning.
”Som en tommelfingerregel kan man sige, at data-mængderne i virksom-hederne vokser med 50 procent om året. Det er en meget voldsom stigning, så det er den altover-skyggende udfordring i øjeblikket,” siger han.
Selv om prisen per gigabyte storage er for nedad-gående, kan de faldende storage-priser alt i alt ikke opveje de stigende mængder af data, og derfor bliver økonomien et stadig vigtigere emne i mange virksomheder.
”Vi står jo i en situation, hvor cirka en tredjedel af virksomhedernes it-udgifter er storage-relaterede. Derfor begynder mange at overveje at investere i storage-løsninger, hvor man ikke kører med samme service-level på alle typer af data og dermed ikke betaler det samme per gigabyte,” lyder det fra Michael Borges.
Kend dine data
Michael Borges peger på, at det ikke kun er mængden af data, der skaber en udfordring – det er ligeså meget den uoverskuelighed, der følger i kølvandet på væksten.
ILM, der grundlæggende handler om at prioritere de lagrede data, er nemlig ikke bare sådan lige til. For hvornår er et Word-dokument forældet og klar til at ryge i graven? Hvilke e-mails skal altid kunne findes frem igen, og hvilke skal ikke?
”Billeder kan jo for eksempel have forskellige formål alt efter, hvem der har skabt dem og til hvad. Så man kan ikke bare lave den helt grove opdeling, man er nødt til at have et mere nuanceret billede,” mener Michael Borges.
Han råder derfor virksomhederne til at danne sig et overblik over, hvad man lagrer, hvor meget det bliver brugt, og hvornår man kan definere det som forældet.