Er du fåret eller bukken som it-leder?

Klumme: Vi fornemmer en anelse mere forsigtig-hed, men ingen nedgang, selv om økonomer taler om afmatning. Der er brug for de rigtige ledere, som gør en forskel i forhold til vækst og indtjening.

Artikel top billede

De seneste måneder har vi jævnligt fået spørgsmålet: Kan I mærke begyndende afmatning eller recession?

Oplagt nok at stille headhuntere dette spørgsmål, da vores branche er den, som hurtigst mærker signalerne i markedet.

Vi fornemmer ikke mærkbar forskel, kun en anelse mere forsigtighed, specielt fra nogle amerikanske selskaber, men ingen nedgang i rekrutteringsopgaverne. Økonomer skriver dagligt, at vi nærmer os en tid med afmatning, så hvis det er korrekt – er du så klar?

Omkring 2001-2003 var vi i en lignende situation, og mange sammenligner den periode med det, vi inden for kort tid kan havne i. Spørgsmålet er, om vi har lært noget af sidste gang, er der beslutninger og tiltag, som vi i dag ville håndtere anderledes?

I lavkonjunktur tider skilles fårene fra bukkene, hvilket i princippet er sundt nok. Der er brug for de rigtige ledere og medarbejdere, som virkelig gør en forskel i forhold til vækst og indtjening.

Fra ok til bedst

Selv om der er mangel på arbejdskraft i it-branchen, så vil fastholdelsen af kernemedarbejderen være i højsædet – er du en kernemedarbejder, eller følger du blot med strømmen?

Hvem er så kernemedarbejdere? Hvornår går man fra at være en 'ok' medarbejder til at være en succesfuld medarbejder? Nogle af de kernekompetencer, som er meget væsentlige at være i besiddelse af for at få succes er: Passion, selvdisciplin og initiativ.

Måske lidt provokerende sagt: Hvis du ikke kan udvise disse kompetencer, der hvor du er i dag, så kom i gang eller søg væk!

Risikoen kan være, at du bliver en af dem, som i en eventuel recession bliver skilt fra. 80/20-reglen gælder nok også her. De 20 procent gør forskellen.

Elsk dig fra at arbejde

Vi har et motto på Kluge & Partners website, som hedder: 'Find dig et arbejde, som du elsker, og du skal aldrig arbejde en dag i dit liv.

Mottoet giver altid stof til eftertanke; om man befinder sig på den rigtige hylde, det rigtige sted.

Efter en tid med vækst for mange it-virksomheder kan udfordringen for lederen også ændres drastisk. Der skal pres på opnåelse af bundlinjen, motivationen og fanen skal holdes højt hos medarbejderne i et miljø, hvor der måske vil foregå fyringer, og hvor lederen bliver stillet over for det ubehagelige ultimatum at skulle udvælge, hvem man skal skille sig af med, og hvem der får lov at blive.

Passion

Hertil kommer så også at have fokus på videreudvikling og motivation af de kernemedarbejdere, man absolut ikke vil miste.

Så er management-teamet rigtigt sammensat? Tidspunktet er måske til også at vende blikket lidt indad og se på kompetencer i ledelsen, hvem er de rigtige til at få skibet sikkert i havn?

Headhuntere må også – som altid – udvise passion, selvdisciplin og initiativ og være knivskarpe til at finde lige nøjagtig de profiler, som går efter målet, og som bidrager til virksomhedens succes.

Om det er godt eller skidt at være får eller buk, tager jeg ikke stilling til – det er op til dig!

Jannie Kluge er stifter af Kluge & Partners A/S, The Nordic Search Company.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S