Artikel top billede

Sikkerhedshuller er guld værd for danske Secunia

Det danske it-sikkerhedsselskab Secunia høster millioner af kroner på at sikre millioner af brugerprogrammer verden over mod sikkerhedshuller på pc'en.

Der er mange penge i at sikre alverdens internetbrugere mod huller i softwareprogrammer og operativsystemer.

I hvert fald har det danske it-sikkerhedsselskab Secunia oplevet en fortsat stor vækst i antallet af internationale virksomheder, som benytter selskabets vulnerability intelligence-løsninger, der giver virksomhederne sikkerhedsrapporter om sårbarheder og sårbarhedstrusler i software og operativsystemer.

Det medførte, at it-sikkerhedsselskabets omsætning sidste år steg fra 30,6 millioner i 2006 til 36,7 millioner kroner.

"Det er typisk antivirus- og IDS/IPS-sikkerhedsvirksomheder, CERT-enheder og virksomheder i den finansielle sektor samt børsnoterede selskaber, der benytter sig af vulnerability intelligence, mens vores vores sårbarhedsscanner er udviklet til en meget større virksomhedsmålgruppe, nemlig SME og Enterprises fra 100 ansatte og opefter."

Organisk vækst

Det fortæller administrerende direktør for Secunia, Niels Henrik Rasmussen, da Computerworld fanger ham på vej til sikkerhedskonferencen Black Hat, der starter lørdag i Las Vegas, USA.

"Vi oplever en positiv tilgang af kunder, og samtidig formår vi at fastholde de eksisterende kunderelationer," siger han videre og understreger, at der er tale om organisk vækst.

Resultatet efter skat er derimod faldet med to millioner kroner til 7,7 millioner i 2007, hvilket skyldes investeringer i teknologi og en øget medarbejderstab, der i dag tæller 37, ligesom fire nye medarbejdere kommer til i september.

"Vi vil i de kommende år fortsat investere kraftigt i teknologi- og forretningsudviklingen af Secunia og entrere nye markeder inden for eksempelvis MSSP-området (managed security service provider).

I alle vores 6 år er vi vækstet kraftigt, og vi ser nu mulighederne an for at geare virksomheden for international ekspansion," siger Niels Henrik Rasmussen.

Scanner-løsning har 600.000 brugere

Selskabet lancerede i efteråret sidste år et sikkerhedsværktøj til private pc-brugere verden over, der hjælper med at sikre brugernes computere mod sikkerhedshuller i programmer, der er installeret på deres pc - lige fra operativsystemet og e-mail-klienten til kontorpakken og instant messaging.

Allerede i dag er der godt 600.000 brugere af sikkerhedsværktøjet, populært kaldet Personal Software Inspector, der er gratis for private brugere, og der overvåges mere end 40 millioner programmer på brugernes computere.

"Vi har oplevet en fantastisk modtagelse af vores scannerløsninger til private, og brugerne er udelukkende kommet til via mund til mund-metoden," siger Niels Henrik Rasmussen.

Skønt Secunia ikke scorer omsætning på de mange private brugere, får selskabet dog alligevel værdi for alle pengene, mener direktøren.

Tætte relationer

"Dels får vi skabt opmærksom om, hvor vigtigt det er at sikre sig mod sårbarheder, og den opmærksomhed kan komme vores scanner-løsning til virksomheder, Network Software Inspector, til gode. Og dels får vi en stærk branding-effekt ud af det, ligesom vi får tætte relationer til en masse brugere, der kan fortælle os om deres behov," siger Niels Henrik Rasmussen med stolthed i stemmen over den private scanner-løsning.

"Løsningen har fået anerkendelse fra eksempelvis ZDnet som værende den nyttigste og vigtigste free application indenfor sikkerhed, ligesom PC World har kåret den som værende en fantastisk freebee. Og eftersom den endnu er i release candidate, lover det godt for fremtiden," mener han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere