De gamle harddiske sælger fortsat som varmt brød

Salget af traditionelle harddiske stiger ufortrødent, mens verden venter på, at afløseren, Solid State-diske, skal falde i pris.

Artikel top billede

Har nogen hørt tonerne af den den gamle, magnetiske harddisks svanesang, har de hørt forkert.

I andet kvartal af 2008 er salget af traditionelle harddiske (HDD) nemlig steget med næsten 19 procent i forhold til året før, viser nye tal fra analysehuset IDC.

Især er salget af bærbare computere og mobile enheder steget og dermed også salget af harddiske med mekaniske læserhoveder.

Samtidig er salget af harddiske til erhvervslivet gået op med 22,5 procent, og i desktop-segmentet blev 18,5 millioner drev langet over disken i en samlet stigning på og godt og vel 10 procent.

Prisfaldet på HDD fortsætter

Dermed er harddisken, som vi kender den, ikke ligefrem på vej ud af markedet til fordel for SSD.

Harddiskene vil falde i pris og være populære længe endnu, forudsiger analytiker Claus Egge, som er direktør for IDC's harddiskresearch i EMEA-landene.

"Så længe it-industrien bliver ved med at mase mere kapacitet ud af et lille areal på en magnetisk disk, vil de være interessante. Prisfald og kapacitet udvikler sig, og den tendens ser ud til at fortsætte," siger han.

Også for storage gælder det, at prisen er afgørende.

"Det er dyrere at købe elektronikbaseret memory i forhold til en magnetisk harddisk. HDD vokser hele tiden i kapacitet, nærmest efter Moores lov. I dag fås en terabyte for godt og vel 1.000 kroner. En SSD er langt dyrere i den størrelse. Men det er klart, at de to priskurver i løbet af årene vil komme tættere på hinanden," siger Claus Egge.

Rigtige mænd og back-up

Det umættelige behov for flere harddiske skyldes blandt andet, at man ikke kan stole på dem.

En harddisk kan fungere fint i mange år, men så pludselig stå af. Det har efterhånden mange lært på den hårde måde.

Og hvor populær er man som it-chef, når man mister kritiske forretningsdata? Eller endnu værre endnu: når alle bryllupsbillederne på hjemme-pc'en fordufter, fordi man har valgt at satse på en enkelt hest.

Rigtige mænd tager som bekendt ikke back-up. Heller ikke nødvendigvis selvom de er beskæftiget i branchen.

"Jeg har storage-kolleger, som ikke følger deres egne råd, og har lagt hele familiens fotoalbum på én harddisk, som pludselig ikke virker mere," siger Claus Egge.

Masser af redundans

Han peger på, at en meget stor andel af de solgte HDD bliver brugt som harddisk nummer to eller tre.

"Især vil it-chefen sørge for at sprede risikoen for datatab, så der er masser af redundans," siger Claus Egge.

Noget af salget skyldes også, at kapacitetsstørrelser, der ikke bruges mere, erstattes.

"Hvor mange én-gigabyte harddiske er for eksempel stadig i brug? Næppe mange."

Hvornår det store skift fra HDD til SSD kommer, tør han ikke spå om. Men det bliver formentlig mobile it-løsninger, der vil begyndte at flytte rundt på tingene først.

"SSD-markedet fik en energiindsprøjtning, da Apple på nogle iPods gik fra små roterende harddiske til SSD," siger han.

Lovende hybrid HDD

Selvom SSD på papiret har en række fordele i form af hurtige boot- og søgetider, viser performancemålinger, som IDC i USA har foretaget, ikke nødvendigvis de helt store gevinster ved SSD.

Derimod er de tre IDC-analytikere David Reinsel, Jeff Janukowicz og John Rydning ret begrejstrerede for hybrid-harddiske, hvor computeren booter hurtigere, fordi harddiskens plader ikke behøver at rotere hele tiden på grund af den store buffer.

De ser hybrid HDD-teknolgien som et stort potentiale, da en række test har påvist, at næstegenerations hybrid HDD i visse tilfælde overgår SSD.

I deres undersøgelse konkluderer de, at HDD vil være i brug i en årrække endnu, men at salget af både hybrid HDD og SSD vil øges, når priserne falder, teknologien forbedres, og der kommer flere brugererfaringer.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job