Søgemaskineselskabet Yahoo kæmper hårdt for at indhente duksen Google, som har sat sig solidt på søge- verdensherredømmet.
I bestræbelserne på at få banket indtægterne op og trække flere netsurfere ind i butikken, er Yahoo derfor i gang med at åbne sine egne online-services for konkurrenter og andre tredjepartsforhandlere.
Det betyder mere konkret, at Yahoo-brugere kan søge efter musik hos eksempelvis Amazon direkte fra Yahoo Music eller søge efter indhold - også den reklamefinansieret slags - fra Yahoo Mail.
Det skriver The Wall Street Journal.
iYahoo ser dagens lys
Ved at trække på nyt, eget-udviklet indhold samt materialer fra andre hjemmesider, så vil Yahoo kunne høste større reklamegevinster.
Og i lighed med iGoogle vil Yahoo også åbne for, at brugerne kan skræddersy Yahoo-hjemmesiden, som har undergået en del redesigns, siden den omkring årtusindeskiftet var synonym med internettet for mange amerikanere.
Et af de andre tiltag vil være Hack Day, som søgemaskineselskabet lancerede i 2006. Formålet er, at udviklere om få måneder kan udstille sine web-applikationer, som den godt kvarte milliard månedlige Yahoo-brugere derefter frit kan benytte og tilpasse på yahoo.com.
Åbenheden for udefrakommende applikationer og indhold har ifølge Yahoo administrerende direktør og medstifter Jerry Yang længe været et varmt ønske, men det er altså først nu, der begynder at komme skrid i de planer.
Det amerikanske justitsministerium og flere advokater er sat på opgaven med at gnave sig igennem Yahoos planer for at sikre, at de ikke er konkurrenceforvridende eller på anden måde strider imod lovgivningen.