Artikel top billede

Denne telefon er kåret som verdens næst-cooleste brand. Men det er svært at lokke unge til at designe mobiltelefoner. Foto: Torben Klint

Hvordan udnytter it-branchen sin coolness?

Et britisk marketing-site har placeret seks it-selskaber - herunder et dansk - blandt de hotteste brands i verden. Men gør det unge mere interesserede i at arbejde med it?

En af den danske it-verdens varmeste kartofler er at få flere unge ind på relevante tekniske uddannelser, så de knapt 5.000 ledige stole i it-branchen kan besættes.

Og det kan kun gå for langsomt.

Derfor er det en kærkommen håndsrækning til branchen, at det britiske marketing-site Brand Republic i sidste uge kårede seks it-selskaber blandt de 10 cooleste brands i verden.

Efter bilmærket Aston Martin ligger it-brand'ene iPhone, Apple, Bang & Olufsen, YouTube, Google og Nintendo som perler på en snor på de følgende placeringer.

Men hvordan skal den cool-faktor udnyttes bedst muligt af it-branchen til at få de unge it-storforbrugere ind i it-branchen?

"Vi fortæller allerede de unge, at de kan selv være med til at designe en smart mobiltelefon eller de spil, som flere af dem spiller hver dag," forklarer Direktør Tom Togsverd fra Dansk industris it-branchesammenslutning ITEK.

Han fortæller samtidigt, at branchen skal være bedre til at forklare de unge, at it kan være med til at løse de helt store samfundsmæssige kriser som klima-problematikken og nødhjælp til den tredje verden.

"Ingen af verdens store udfordringer kan jo afhjælpes uden brug af it. Det er vi allerede i gang med at fortælle de unge," siger Tom Togsverd til Computerworld.

Afsæt ressourcer til de unge

It-branchen har i mange år lidt under et image af støvede computere og endnu mere støvede medarbejdere.

Og udviklingen fortsætter, hvis man kigger på optagelsen på de videregående uddannelser, hvor it-studierne dog relativt set henter ind på de andre studieretninger.

"Vi skal gerne have fat i folk helt nede i folkeskolerne, når de skal i erhvervspraktik," lyder det fra Tom Togsverd.

Han understreger dog, at en it-virksomhed skal afsætte mandskab og gerne arbejdsopgaver til de unge praktikanter.

"Det bedste, en virksomhed kan gøre, er at sætte en flok unge til at lave opgaver som eksempelvis hjemmesidedesign, så de får en fornemmelse for, hvad it er for en størrelse," siger han.

ITEK-direktøren forklarer dog, at knapheden på hænder og hoveder ikke kan klares med hjemmesidedesign.

Det kræver blandt andre tiltag også en indsats for at få folk i gang med tværfaglige uddannelser i gymnasiet, hvor de for alvor får færten af, hvilke underværker nuller og et-taller kan udrette.

"It-branchen skal heller ikke glemme folk fra de humanistiske eller økonomiske uddannelser. De kan sagtens omskoles eller bruges i funktioner, hvor netop deres kernekompetencer kommer til deres ret," afslutter Tom Togsverd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere