En af den danske it-verdens varmeste kartofler er at få flere unge ind på relevante tekniske uddannelser, så de knapt 5.000 ledige stole i it-branchen kan besættes.
Og det kan kun gå for langsomt.
Derfor er det en kærkommen håndsrækning til branchen, at det britiske marketing-site Brand Republic i sidste uge kårede seks it-selskaber blandt de 10 cooleste brands i verden.
Efter bilmærket Aston Martin ligger it-brand'ene iPhone, Apple, Bang & Olufsen, YouTube, Google og Nintendo som perler på en snor på de følgende placeringer.
Men hvordan skal den cool-faktor udnyttes bedst muligt af it-branchen til at få de unge it-storforbrugere ind i it-branchen?
"Vi fortæller allerede de unge, at de kan selv være med til at designe en smart mobiltelefon eller de spil, som flere af dem spiller hver dag," forklarer Direktør Tom Togsverd fra Dansk industris it-branchesammenslutning ITEK.
Han fortæller samtidigt, at branchen skal være bedre til at forklare de unge, at it kan være med til at løse de helt store samfundsmæssige kriser som klima-problematikken og nødhjælp til den tredje verden.
"Ingen af verdens store udfordringer kan jo afhjælpes uden brug af it. Det er vi allerede i gang med at fortælle de unge," siger Tom Togsverd til Computerworld.
Afsæt ressourcer til de unge
It-branchen har i mange år lidt under et image af støvede computere og endnu mere støvede medarbejdere.
Og udviklingen fortsætter, hvis man kigger på optagelsen på de videregående uddannelser, hvor it-studierne dog relativt set henter ind på de andre studieretninger.
"Vi skal gerne have fat i folk helt nede i folkeskolerne, når de skal i erhvervspraktik," lyder det fra Tom Togsverd.
Han understreger dog, at en it-virksomhed skal afsætte mandskab og gerne arbejdsopgaver til de unge praktikanter.
"Det bedste, en virksomhed kan gøre, er at sætte en flok unge til at lave opgaver som eksempelvis hjemmesidedesign, så de får en fornemmelse for, hvad it er for en størrelse," siger han.
ITEK-direktøren forklarer dog, at knapheden på hænder og hoveder ikke kan klares med hjemmesidedesign.
Det kræver blandt andre tiltag også en indsats for at få folk i gang med tværfaglige uddannelser i gymnasiet, hvor de for alvor får færten af, hvilke underværker nuller og et-taller kan udrette.
"It-branchen skal heller ikke glemme folk fra de humanistiske eller økonomiske uddannelser. De kan sagtens omskoles eller bruges i funktioner, hvor netop deres kernekompetencer kommer til deres ret," afslutter Tom Togsverd.