E-handlen brød først med de fysiske butikker, og nu er tiden kommet til landegrænserne i Europa.
EU's forbrugerkommissær Meglena Kuneva (Bulgarien) vil nemlig i dag med stor sandsynlighed få trumfet en ny lov igennem EU-maskineriet, der skal gøre det nemt og sikkert at e-handle i andre EU-lande.
Lovforslaget går ud på at standardisere indkøbsbetingelserne i alle 27 EU-lande, så sælgerne er forpligtede til at oplyse om produkterne før salg, garantere levering inden for 30 dage i hele EU samt tillade 14 dages fortrydelsesperiode.
Derudover skal forbrugerne være garanteret tilbagebetaling, hvis varerne ikke dukker op efter en uge, og det vil blive forbudt for sælgerne at tilbyde erstatningsprodukter, der adskiller sig fra de genstande og services, der bliver reklameret med.
Det skriver Herald Tribune.
Kæmpe summer ligger og venter
De nye e-handelsregler betyder, at EU støver sin næsten 20 år gamle handelslov af. Den har indtil i dag ikke været klar på elektronisk nethandel.
Og det er næppe for sent, da der ligger gigantiske summer og venter på e-handlsområdet.
E-handlen i Europa forventes at generere en omsætning på godt 950 milliarder kroner i 2008.
Det tal forventes at kunne stige til knap 2.200 milliarder kroner i 2013.
Danmark er godt med
For danskere vil de nye EU-regler betyde, at der stort set kommer til at gælde de samme handelsbetingelser for de andre EU-lande, som der findes i Danmark.
Det glæder bestyrelsesformand Claus Hjorting fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).
"Standardiseringen inden for EU vil gøre det nemmere for både købere og sælgere. Tendensen går jo allerede mod handel på tværs af grænser, og nu vil der være yderligere grund til ikke at være skeptisk over handelssider i andre europæiske lande," fortæller han til Computerworld.
Danmark er allerede et af de EU-lande, der er længst fremme, når det drejer sig om at handle med de andre EU-lande. Knapt en tredjedel af alle danskere har ifølge Danmarks Statistik købt varer i et EU-land inden for det seneste år.
Det er især mænd i alderen 20 til 39 år, der er villige til at kaste euro efter de europæiske e-handelssteder.
Se fem gode råd til, hvordan du får flere europæiske kunder i netbutikken