Jeg er ikke helt sikker, men en ting ved jeg: nu er vi her igen. Det siger de nemlig i både aviser, tv og på radioens P1.
Når der er krise, skal livremmen spændes ind. Vi må alle indstille os på at bruge mindre. Budgetterne bliver beskåret, og virksomheder iværksætter store effektiviseringsprogrammer.
Det betyder typisk, at der skæres i alle budgetter over en kam - også i it-budgetterne. Men det er dumt. Kloge virksomheder skruer it-budgetterne op på fuldt blus netop nu.
I krisetider er det ikke nok at følge med strømmen. Vi har vænnet os til at bare at nyde den naturlige vækst. I krisetider må man skabe sin egen succes ved at være smartere, hurtigere og mere kreativ end sine konkurrenter.
Hvis man er en offentlig virksomhed, må man være smartere end tidligere, for at kunne levere mere for mindre.
Og hør nu her it-venner: Kreative og banebrydende ideer - det er jo lige os. Kan I ikke huske det? Er det ikke netop it-løsninger, der har været forudsætningen for nogle af de mest grundlæggende transformationer af virksomheder og hele brancher de sidste 30 år?
Lige fra økonomistyring over produktionsplanlægning, it-understøtet BPR og SCM, til online-salg, selvbetjening og helt nye services og produkter.
Så her er et hot tip: I stedet for at forfalde til automatreaktionen og skære it-budgettet med 10 procent kan man jo prøve at hæve budgettet med 25 procent. Lav en en pulje til netop dét, der kan gøre forskellen i krisen.
Den modige CIO siger "Besparelse? Giv mig 25 procent ekstra, og jeg skal hjælpe med til at redde os igennem denne krise".
Artiklen fortsætter på næste side...