Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Ros din (dejlige) chef

Klumme: Hvis du smiler til chefen, smiler chefen til dig. Når det regner på chefen, drypper det på medarbejderen. Skal du have flere grunde til at rose din chef?

Medarbejderne skal forkæles, nusses om og roses. Sådan har det været, siden Danmark lagde industrisamfundet bag sig.

Og sådan bliver det ved med at være de kommende år.

Det Danske Ledelsesbarometer 2008 tilkendegiver, at udviklingen og fastholdelsen af gode medarbejdere er den væsentligste ledelsesopgave i de kommende par år.

Men hvad med cheferne? Ville Det Danske Medarbejderbarometer - hvis det fandtes - ikke også give bud på, hvad den væsentligste medarbejderopgave er?
Og ville barometret ikke også komme til det samme resultat? Forkælelse, nus og ros til chefen. Det tror jeg, det ville.

Ud over fastholdelse og udvikling af din gode chef, er der mange andre grunde til, at man skal rose chefen.

Den første og mest banale grund er, at chefen tit fortjener roserne (ligesom du i øvrigt også selv gør) men aldrig bliver rost af medarbejderne (ligesom du i øvrigt heller aldrig bliver af chefen).

Positiv stemning

Når chefen klarer det godt, hvorfor så ikke erkende det og åbent proklamere det? Der er ingen grund til at lade være. Chefen er også kun et menneske, der har brug for anerkendelse.

Og ikke kun fra sin egen chef, men også fra sine medarbejdere. Med en chef, der jævnligt modtager rosende ord og bemærkninger fra sine medarbejdere, løftes stemningen i afdelingen (endnu) en tand.

Endnu en god grund til at rose chefen: En glad og tilfreds chef bidrager positivt til stemningen i afdelingen. Det hele bliver lidt sjovere - også for medarbejderne, der møder en smilende chef, gode opgaver og et godt arbejdsmiljø.

Gavnligt for din karriere

En tredje og lidt mere kynisk - men ganske reel - grund er, at det gavner din karriere, når du roser chefen. Det gavner oven i købet din karriere på kort sigt som medarbejder og på lang sigt, når du selv bliver chef, og de andre medarbejdere husker dit rosende væsen og derfor roser dig. Og på den måde sikrer, at stemningen i dit team er i top.

Men pas på. Ros er dog ikke bare ros. Det skal gøres på det rigtige tidspunkt og på den rigtige måde.

Ros chefen når du står ansigt til ansigt med ham eller hende, og fortæl hvad der efter din mening er blevet gjort godt.

Lad være med at råbe et eller andet tilfældigt efter chefen, mens hele afdelingen er samlet blot for at vise, at du tør rose chefen.

Du bliver gennemskuet

Det falder ikke i god jord hos dine kollegaer, der tager dig som en plattenslager og heller ikke hos chefen, der ikke kan gennemskue, om det var ment som en joke eller ej.

Den gode ros skal uddeles, når der er tid til det, og hvor chefen har tid til at reflektere over roserne og oven i købet måske tid til at rose tilbage.

Det hele skal ikke blive for fedtet (du bliver gennemskuet øjeblikkeligt), men det skal være ærligt. Hvis chefen har gjort det godt, så sig det, og sig det, som det er. Hvis chefen har gjort det dårligt, så undlad at sige alt for meget og lad endelig være med at rose.

Til sidst og måske nok allervigtigst. Vær meget forsigtig med at skamrose din chef ved for eksempel at beskrive vedkommende som dejlig i en klummeoverskrift. Det lugter langt væk af fedteri.

Kristian Fischer er managementkonsulent
i PA Consulting Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere