Microsoft tager hul på fremtiden efter en lang tids nøl

Microsoft har med online-udgaven af Office-pakken taget hul på en fremtid, som selskabet ellers har været nølende overfor at favne. Hvor godt er det så? Få et bud her.

Artikel top billede

Den traditionelle licensbetaling for software, som Microsoft har klynget sig til gennem årene, er under opbrud. Nu skal Microsoft Office på nettet.

"Den annoncering er spændende, selvom en online-version af Office jo ikke gør jo ikke Microsoft til de første inden for dette område. Men det viser, at de har forstået at markedet går i den retning," siger Anders Elbak, chefanalytiker i IDC.

På mange fronter er Microsoft nemlig blevet overhalet.

"Microsoft har ikke fået den position på nettet, som de har på klientsiden. Selvom de er store på browser og webmail som MSN og Hotmail, er der områder, hvor Google, Amazon og de mere kendte internetfirmaer for længst har overhalet dem," siger Anders Elbak.

Han mener, at online-Office kan være et skridt til for alvor at tage kampen op.

"Vi ser også, at Google går ind på klientsiden med Android-systemet, og Microsoft må slås, hvis de vil ind og sidde stærkere på de mobile platforme med deres Windows Mobile, end de gør i dag.

Gartner: Et stort skridt
I analysehuset Gartner betegner administrerende direktør i Danmark, Peter Suhr, det som et stort skifte for Microsoft, at Office nu skal være SaaS, Software as a Service.

"Det er en lejlighed til at få ryddet op i de tunge licenser, selvom vi vi skal have virkelig on demand, før det rykker. Når jeg bruger Word, skal kun betale for de funktioner, jeg bruger, når jeg bruger dem. Det er ikke det, Microsoft satser på lige nu med deres online Office-pakke. Men den vej, er de er nødt til at gå," siger Peter Suhr.

Han undrer sig over, at det har taget så lang tid for Microsoft at slå ind på det spor.

"Vi så de første skridt mod SaaS for ti år siden. Da hed det bare ikke SaaS, men ASP (Application Service Provider, red.). Det er fantastisk, hvor lang tid der skal gå. Den gamle måde at levere software på har holdt sig længe. Men mange af office-programmerne egner sig godt til SaaS, da de er ret banale," siger Peter Suhr.

Defensiv skepsis

Han tror ikke, at det nødvendigvis vil gøre programmerne billigere for brugerne.

"Jeg tror ikke, at de har lyst til at forære tingene væk. Der ligger også den risiko, at når brugerne vænner sig til at hente programfaciliteterne på nettet, vil de muligvis skifte mere mellem systemerne," forudser Peter Suhr.

At Microsoft hidtil har været defensive i slaget om online-markedet kan skyldes en skepsis overfor, hvor meget, der egentlig kan flyttes ud online, vurderer IDC's Anders Elbak.

"Man har muligvis været bange for at kannibalisere egne succesprodukter. I princippet kunne de have lavet online Office-pakken for flere år siden, men har nok været i tvivl om, hvordan det skal prissættes, og hvordan det påvirker salget af deres øvrige produkter," siger han.

Vista: Succes og fiasko
Et af de produkter, som Microsoft har haft blandet held med, er styresystemet Vista.

Det har tiltrukket sig enorm opmærksomhed, men meget af opmærksomheden har været negativ: Erhvervskunderne har i stor stil ikke ønsket at forlade deres XP-platform.

"Der har været meget Vista-sjov i år. Men man må give Microsoft, at de er gode til at lancere nye produkter på strategisk rigtige tidspunkter," siger Peter Suhr, med henvisning til Microsofts meget tidlige lancering af styresystemet Windows 7, der kommer engang til næste år.

Men selvom erhvervskunderne stadig kører XP, er Vista ikke en dårlig forretning for Microsoft, forklarer Anders Elbak.

"Microsoft tjener penge på Vista. Selvom erhvervskunderne vælger XP, køber de stadig Vista-licenser, når de skifter udstyr. Så Microsoft kan i princippet være ligeglade med, hvad de kører, selvom man selvfølgelig gerne snart vil have nedgraderet supporten til XP," siger han.

Årsagerne til den lunkne modtagelse af Vista er flere, mener han.

"Kunderne er tilfredse nok med XP, der gik for lang tid før der kom en servicepack til Vista, og endelig har Vista manglet den der ekstra ting, som kunne have gjort forskellen på, om man skifter."

Organisatorisk milepæl for giganten

2008 har også på andre måder været et begivenhedsrigt år for verden største softwarevirksomhed.

Virksomhedens legendariske leder Bill Gates har trukket sig som daglig chef for det globale imperium, og har lagt tøjlerne i hænderne på Steve Ballmer.

Det ser ganske vist ikke ud til at have haft den store praktiske betydning. Men det er dog en organisatorisk milepæl, der rammes ned i koncernhistorien for en virksomhed, der har oplevet en vækst, som få andre kan måle sig med.

Microsoft har i årets løb lanceret nye produkter, som for eksempel den nye Windows Server. Men koncernen har også lanceret en lang række lanceringer.

"Det er business as usual med opgraderinger og lanceringer og prælanceringer. Vi vil heller ikke se et helt forvandlet Microsoft næste år, men der vil være øget fokus på online-mulighederne," mener Anders Elbak.

Han tror, at Microsoft i 2009 vil benytte nogenlunde den samme fremgangsmåde for produktlanceringer, opgraderinger og nye versioner, som vi har set i år.

"Næste år kommer der en Windows 7. Og så kommer der nok mere på online-satsningerne udover Office-pakken, selvom det måske ikke ligefrem sker på ERP-siden med Microsoft Dynamics i første omgang. Er det ikke også snart på tide med en opdatering af XBox?"

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S