HP: Sådan kan du udnytte krisen til egen fordel

Reportage: Det gælder om at udnytte finanskrisen til at skabe innovation, der kan knække konkurrenterne, lyder det fra Hewlett-Packard.

Artikel top billede

Wien, Østrig: Det er med en alvorlig mine, at senior vice president for Software & Solutions, TSG, Tom Hogan, indtager scenen ved Hewlett Packards årlige softwarebrugerkonference, HP Software Universe 2008.

"Vi står midt i en finanskrise. Det er på samme tid en interessant og usikker tid. Men det er samtidig den bedste mulighed for en virksomhed til at investere i fremtiden," siger Tom Hogan.

Han henviser til en analyse fra IDC, der forudser mere end en halvering af væksten i it-investeringer fra 5,9 procent til 2,6 procent.

"Men som vi ser det, er det ikke 'worst case scenario'. Der kan gå tre år, før vi vender tilbage til den gode vækst, vi havde i 2007," siger Tom Hogan til de mange tilhørere.

I alt er der samlet godt 3.000 deltagere til HP-konferencen i Wien i Østrig.

Innovation frem for nedskæringer

"In the time of crisis the best companies innovate," lyder det videre fra Tom Hogan.

Innovationen skal dog ikke stå alene, mener han.

Og her kommer HP's software ind i billedet.

HP's løsninger inden for it management, information management og business intelligence kan nemlig hjælpe kunderne til at blive mere kosteffektive, hvilket vil frigøre ressourcer til at innovere, lyder det fra selskabet.

Af den samlede omsætning på godt 118 milliarder dollar i seneste regnskabsår udgjorde softwareforretningen i HP lige over tre milliarder dollar. Til gengæld var indtjeningen på software på 460 millioner dollar.

Skønt HP's softwaredivision altså endnu blot er en lille del af den samlede HP-forretning, der også omfatter en hardware- og en servicedivision, mener man alligevel hos HP, at man har noget at byde på.

Selskabet er nemlig med en række opkøb gennem de senere år gået fra at være et selskab, der sælger produkter til et selskab, der leverer løsninger, lyder det.

Penge skal der til

Men det koster mange penge at tage det spring.

Faktisk har HP brugt milliarder af kroner de sidste par år, så selskabets tredje ben, softwaredivisionen, kan få noget at gå på.

Selskabet har således opkøbt flere selskaber, herunder softwareselskabet Mercury Interactive, der udviklede og testede forretningssoftware.

Købet betød, at HP kom op blandt de ledende, når det handler om software til optimering af forretningssoftware, business technology optimization (BTO).

Og senest er også EDS blevet føjet til rækken af HP-indkøb. Købet af serviceselskabet til godt 70 milliarder kroner gavner også softwareforretningen i den forstand, at HP nu udover salg af software også kan være med i implementeringsfasen af den solgte software.

Dermed har HP de sidste tre år brugt over 100 milliarder kroner på opkøb og fusioner for at gøre selskabet til en virksomhed, der sælger løsninger, mere end blot produkter.

Men som Tom Hogan i sin afslutningsreplik sagde:

"Don't waste a crisis".

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job