Online-læsere tror ikke på firma-blogs

Blogs fra virksomheder rangerer lavest blandt alle informationskilder. Kun en ud af seks læsere stoler på firmaets skriverier.

Artikel top billede

Læsere af firmablogs ser det mest som en forlængelse af virksomhedens hjemmeside og ser på den med samme skepsis, som når de ser tv-reklamer.

En undersøgelse udarbejdet af analysefirmaet Forrester Research, viser, at kun 16 procent af læserne på et firmas blog, anser indholdet for troværdigt.

Dermed placerer firmablogs sig som den mindst troværdige informationskilde. Både e-mail, postreklamer, tv og radio bliver regnet for mere troværdigt.

Mest troværdig blandt bloggere

Undersøgelsen viser også, at folk som selv blogger mindst en gang om måneden er mere tilbøjelige til at tro på det de læser og generelt er mere tillidsfulde overfor forskellige kilder til information.

I den anden ende af skalaen finder man e-mail fra en person man kender, som med 77 procents troværdighed er den kanal, som flest stoler på, søgemaskiner (50 procent) og medier (39 procent), herunder avis, tvog radio.

Undgå faldgruber

Forrester giver også nogle bud på, hvordan man som virksomhed undgår at skræmme kunderne væk og i stedet øger troværdigheden udadtil.

Først og fremmest er det vigtigt, at man som skribent på firmaets blog holder sig fra at rose egne produkter til skyerne. Det gennemskuer de flest læsere øjeblikkeligt, og sender altså tilliden helt i bund.

"Hvis din strategi er at blogge om dit firma og dets produkter, kan du lige så godt lade være. Du får ikke mange læsere med den slags selvpromovering, og som vores data viser, giver det en meget lav troværdighed," skriver Forrester i rapporten.

Skal kunne relateres

I stedet skal man hellere skrive om problemer, som er aktuelle for kunderne.

Arbejder du med softwareudvikling, kan du eksempelvis skrive om, hvordan man får mest ud af softwaren, også efter den er solgt og installeret hos kunden. Det øger chancen for, at kunderne linker tilbage, og kan dermed give flere besøgende.

Hvis din virksomhed sælger nicheprodukter, eller på anden måde er rettet mod en særlig gruppe mennesker, kan du med fordel søge at skabe kontakt mellem kunderne, og dermed formidle hjælp til selvhjælp. Gøres det rigtigt, kan din blog være samlingspunktet for kunderne, og være med til at sætte dagsordenen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S