IT-Universitetet uddanner Facebook-specialister

Hvordan tjener virksomheder penge og prestige på sociale netværk som Facebook og MySpace? Det vil IT-Universitetet give et bud på med en helt ny uddannelse. HP er hoppet med på vognen.

Artikel top billede

"Få din hyre for at hænge ud på Twitter, Facebook og andre sociale netværk."

Nej, der er ikke tale om et fritidsarbejde til landets konfirmander, men derimod perspektiverne på et nyt uddannelsestilbud fra IT-Universitetet, der slår dørene op for bachelor-uddannelsen Digitale Medier og Design.

Men hvorfor skal man spendere tre år på statens regning for at finde ud af, hvordan man benytter Facebook?

"Digitale Medier og Design handler ikke specifikt om Facebook eller et andet populært medie. Uddannelsen sigter derimod på at få de studerende til at koble analytisk forståelse for medieplatforme som sociale netværk, mobiltelefoni og blogs med forretningsforståelse og hele den måde, vi lever på," forklarer Lektor Lone Malmborg, der skal være med til at undervise de 80 nye ITU-poder fra august.

Hun fortæller, at de studerende blandt andet skal udrustes med en forståelse for digitale generationskløfter mellem familiemedlemmer grundet forskellige kommunikationsformer, asocial adfærd på grund af overdrevent chatforbrug, og ikke mindst hvordan virksomheder kan benytte sociale netværk som Facebook til at fede bundlinjen op.

"For blot få måneder siden var det sjovt og poppet at bruge Facebook. Nu er der til stadighed flere, der benytter det professionelt - det gælder både internt i virksomheder, eksternt i professionelle netværk og på virksomhedsniveau. Den foranderlighed i medierne skal de studerende forstå og være i stand til at udnytte," siger Lone Malmborg.

Vil sælge servere på Facebook

En af de virksomheder, der allerede er begyndt at lægge planer for, hvordan Facebook skal bruges kommercielt, er verdens største pc-producent HP.

"Enhver virksomhed med respekt for sig selv finder hele tiden nye markedsføringskanaler. Lige nu er det sociale medier, der er hotte, og derfor har vi hyret en ekspert i sociale medier til at lære os, hvordan vi kan markedsføre servere og pc'er på Facebook," fortæller HPs kommunikationschef Henrik Kirkeskov til Computerworld.

HP's professionelle Facebook'er er den ITU-studerende Mikael Lemberg, der skal lære virksomheden, hvordan den benytter Facebook internt og ikke mindst eksternt som et marketingværktøj.

Hvordan HP vil give Facebook-brugere blod på tanden til at købe servere og pc'er er selskabet endnu ikke helt klar over.

"Vi har flere idéer i støbeskeen, og de vil kunne ses allerede til næste år," siger Henrik Kirkeskov fra HP.

Objektorienterede, sociale studerende

ITU-lektor Lone Malborg glæder sig over, at virksomheder som HP og andre er begyndt at interessere sig professionelt for sociale medier.

Hun understreger dog, at Digitale Medier og Design-uddannelsen ikke handler om at sidde og surfe på Facebook hele dagen.

"De studerende skal lære principper og medieteorier, og den praktiske implementering kan altid komme senere. Men det er obligatorisk, at de skal lære HTML, programmere objektorienteret på Arduino boards og beskæftige sig med digital elektronik som sensorer og acceleratorerer for at kunne arbejde i hardware og få en forståelse for det praktiske, digitale arbejde," fortæller Lone Malmborg.

"Allervigtigst er det dog, at de forholder sig kritiske til de allerede eksisterende sociale medier. Ellers vil vi aldrig se nogen innovation på området," afslutter hun.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job