Artikel top billede

Har de store it-messer rumpen i vandskorpen?

ComputerViews: Verdens store teknologimesser er under pres, og måske er tiden stille og roligt ved at løbe fra dem. Behøver vi kigge på stregkodelæsere, hvis det er fladskærme, vi vil have?

ComputerViews: Verdens store teknologi-messer går ind i 2009 med bekymringen malet ud over hele ansigtet. Både internettet og finanskrisen truer, mens flere af de store og prestigefyldte teknologi-selskaber har valgt at blive væk.

Flere af de store messer har i de seneste år - hvor økonomien og teknologi-feberen ellers har buldret vældigt derudaf - kæmpet for at holde skruen i vandet og holde interessen fanget.

Og nu er krisen kommet, hvilket i sig selv varsler dystre tider for messe-arrangørerne.

Når pengene er små, skal der nemlig virkeligt gode grunde til at overbevise chefen om, at det er en god ide at bruge tid og penge på at sende medarbejdere afsted til messer rundt omkring i verden for at se nye teknologier.

Tyske CeBit er et meget godt eksempel. Den tyske messe er fortsat blandt verdens aller største, men har oplevet vigende besøgstal i de seneste år fra 8.000 udstillere og 800.000 besøgende i 2001 til nu under 6.000 udstillere og under en halv million besøgende.

Samme tendens gælder amerikanske CES, der åbner i disse dage samt den engang så kendte Comdex-messe, der efter mange år som førende teknologimesse måtte aflyse i flere år, hvorefter Comdex formelt afgik ved døden - dog fulgt af en form for genopstandelse med Interop-messerne, der fortsat afvikles.

Også Novell har aflyst den årlige BrainShare-konference.

Hvor er forretningen henne?

Man kan pege på flere grunde til messe-krisen.

Problemet for messerne er, at de har svært ved at komme med konkrete bud på, hvordan man kan forbedre sin forretning ved at bruge penge og tid på at sende folk afsted.

Det skyldes ikke mindst, at der hele tiden kommer bedre og flere muligheder for at få spredt produktinfo og produkthype via nettet, som til sammenligning gør de store brede messer til en dyr og ressource-krævende fremvisnings-facon.

Finanskrisen har ikke overraskende gjort det endnu sværere.

Mens kunderne - altså de betalende besøgende på de store brede messer - har svært ved at finde pengene til at tage af sted, vægter også udstillerne - altså sælgerne - de økonomiske fordele og ulemper.

Hvad er mine behov?

Det koster nemlig mange penge at sende mandskab og udstyr afsted på de store messer, der ofte tager sig godt betalt for deres stande. Og derfor skal målgruppen være den rigtige, ligesom der skal være en god sandsynlighed for, at tilstedeværelsen kaster øget omsætning af sig.

Den forventning har flere af de store messer svært ved at leve op til.

De er nemlig så store og vildt mangfoldige, at det er svært at definere en præcis målgruppe, og det har øget udstillernes interesse for de mindre special-messer som eksempelvis 3GSM, hvor et enkelt snævert område dyrkes.

Samtidig tiltrækker de store brede messer ofte mange privat-personer og knapt så mange professionelle forbrugere og indkøbere.

Det siger sig selv, at privatforbrugeren ikke er så kommercielt interessant for en producent som en professionel kontakt, der kan øge omsætningen.

Apple redefinerer

Mest aktiv i arbejdet med at redefinere sin messe-praksis netop nu er Apple, der for ikke så lang tid siden meddelte, at selskabet trak sig som udstiller fra den årlige MacWorld-messe i San Francisco, hvor også direktør Steve Jobs ellers navnkundige keynote er blevet aflyst.

Samtidig er Apple Expo i Paris blevet helt aflyst - i øvrigt blot et år efter, at Apple trak sig som udstiller og fire år efter, at Steve Jobs sidst gav en keynote.

Også Adobe har trukket sig som udstiller på MacWorld Expo, der måske går hårde tider i møde.

For Apple handler redefineringen af messe-præsentationerne dog ikke om, at de pågældende teknologimesser er for bredde. Snarere tværtimod. Beslutningen skyldes en stræben efter mere salg.

Selskabet sigter i dag nemlig målrettet efter den kvalitets-bevidste masse-forbruger og stræber altså efter at komme væk fra at være leverandør af en række niche-produkter for særligt interesserede afficionados.

Denne nye målgruppe kan langt bedre nås via Apples egne butikker - Apple Retail Stores - end via de store messe-shows, lyder Apples vurdering. Derfor er der ikke længere behov for at mødes med de dedikerede fans på de særlige Mac-messer, lyder vurderingen.

Hvor vigtige er de store messer for dig og din forretning? Har du planer om at deltage i nogen af dem i år - og hvilke? Er nettet vigtigere end messerne, når det handler om at være opdateret på teknologi-området?

Lad os høre din mening.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere