Sådan saboterer du en workshop

Klumme: "Alle ideer er gode ideer" er naturligvis noget vås. Langt de fleste ideer er jo komplet tåbelige. Hvis alle folk kunne få fantastiske ideer, sad de jo nok ikke i deres håbløse job - vel?

Vi workshopper som aldrig før. Selv hæderkronede gamle virksomheder med træpaneler og tykke gulvtæpper på direktionsgangene holder workshops, hvor der skrives på gule post-its og brainstormes, så det synger i kassettelofterne.

Workshoppen er nemlig en effektiv måde at udvikle ideer og strategier på, at nå til enighed om komplicerede emner og at få prioriteret og lagt planer.

Gudskelov går det ikke altid godt. Ofte er man jo slet ikke interesseret i, at de andre bliver enige. Der er situationer, hvor det er i din interesse at alt bare forbliver, som det er, hvis du da ikke lige kan få din egen vilje. Derfor denne enkle guide: Sådan saboterer du en workshop.

Start allerede i begyndelsen. Før facilitatoren når at sige sin første sætning, skal du brokke dig over, at du er blevet inviteret for sent og spørge, hvem der er inviteret, og hvorfor ikke.

"Aha - så alle, der virkelig ved noget om emnet, er ikke med … hmmm. Ja så er det nok ­også lettere at få sine egne ideer igennem".

Start en god og fuldstændig ørkesløs diskussion om rammerne, og hvorfor man i det hele taget skal holde workshoppen. Hvis du er heldig, kan du simpelthen sabotere den fra starten, men regn ikke med det. Ofte skal man have flere dybe slag ind, før facilitatoren begynder at vakle.

Nu vil facilitatoren gennemgå rammerne og reglerne for workshoppen. Her skal du være meget årvågen og helt stille. Noter alle de steder, hvor man kan misforstå rammer og regler, og skriv dem ned. Disse punkter skal du bruge senere.

Nu starter workshoppen
Måske er det en frisk konsulent­type, der bruger en 'icebreaker' for at få løsnet stemningen op: "Tegn et billede, der viser din opfattelse af vores situation i dag".

Du tegner en galge med facilitatoren som tændstikmand. Eller sætter dig med armene over kors og nægter at være med til den slags pjat. Eller endnu mere ondsindet: Du tegner et billede af en ørken og en oase og viser den til alle, mens du vrænger "Jeg er endelig kommet til ­oasen i ørkenen - jeg er kommet på workshop".

Du skulle have rystet facilitatoren nu og kan forberede de afgørende slag-serier. Nu skal I i gang med den første brainstorm, og her har du naturligvis fuldstændig misforstået formålet og rammerne (jvf. dine notater fra starten af workshoppen).

Sørg endelig for at der går et pænt stykke tid, før du 'opdager', at du har misforstået det hele og forlang, at I starter forfra. Snak med sidemanden og hold nogle gode lange undermøder.

Hvis facilitatoren beder dig dele jeres tanker med resten af forsamlingen, skal du endelig snakke … bare snak og snak og snak. Brug tiden. Tid, der er ­gået med ingenting, er gået godt. Husk det.

På mange brainstorm-workshops fortæller facilitatoren glad, at "alle ideer er gode ideer", og det er naturligvis noget vås. Langt de fleste ideer er jo komplet tåbelige. Hvis alle folk kunne få fantastiske ideer, sad de jo nok ikke i deres håbløse job - vel?

Vær ikke bange for at skære tåbelighederne ned. Glade workshopdeltagere kan lige så godt få den mellem øjnene først som sidst. Nej - det kan man ikke. Det har vi prøvet.
Hvad tror du selv? Det kommer til at koste en formue. Vær nu ikke dum. Hmmm … har du tænkt det igennem. Nej vel?

Og hold dig ikke tilbage for at bryde ud i spontan spottende latter. Gå eventuelt ned på hjørnet og ring til nogen og fortæl dem om tåbeligheden.

Sidste udvej, hvis disse velafprøvede teknikker ikke virker, er åbenlys mistanke om aftalt spil. Og husk altid: Diskussioner, der handler om alt andet end workshoppens egentlige emne, er aldrig spild af tid.


Henrik Zangenberg er selvstændig it-strategisk konsulent.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Se listen: Her er Danmarks 28 bedste virksomheder inden for outsourcing, hosting og drift
Computerworld Top 100 2020: Computerworld har endnu engang kåret Danmarks dygtigste it-selskaber til outsourcing, hosting og drift. Se listen over de 28 selskaber her.
Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Har du evnerne og værktøjerne til at reagere hurtigt nok på nye input?
Det er uden tvivl et centralt succesparameter at have evnen og værktøjerne til at kunne reagere hurtigt og effektivt på vildtvoksende markeder. Vi har i løbet af 2020 lært, at der kan ske store ændringer, så derfor handler det især om at kunne handle hurtigere end nogensinde før. Det kræver i høj grad om at kunne tænke, analysere og organisere sig på nye måde og til nye markeder. Det handler om at være omstillingsparat, og det kræver i den grad både indsigt, en klar strategi og at organisationen kan anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Forventningerne til værktøjerne og evnerne stiger, når de enkelte forretningsområder har brug for aktuelle data, og med de rigtige platforme og værktøjer bliver din virksomhed klædt på til, at kunne reagere hurtigere end nogensinde før. I dette whitepaper kan du, med udgangspunkt i en række IDC-analyser og modeller, få et tydeligt overblik over, hvordan en moderne analytics platform kan hjælpe din organisation.