Krisen rammer alle og it-chefer og andre mellemledere får besked på at skære måske 10 procent i medarbejderstaben.
Men hvem skal man egentlig fyre, hvis det kommer så vidt?
Ledelsesrådgiver Henrik Kongsbak fra Ledernes Hovedorganisation forklarer, at det er meget forskelligt fra firma til firma.
"Der findes ikke bare en håndbog for den slags. Men der er nogle overvejelser, man bør gøre sig," siger han.
For det første er det lige til at kigge på det marked, de opgaver og de kunder man står over for. Med andre ord bør man se på de kompetencer blandt medarbejderne, som man har behov for.
"Ofte kigger man først på de faglige kompetencer," siger rådgiveren.
Henrik Kongsbak forklarer, at især mange yngre og uerfarne ledere for tiden henvender sig for at få rådgivning på netop dette område.
"For det er en svær proces, hvor man også skal kigge på personlige kompetencer i forhold til den kultur, man har på arbejdspladsen," siger han.
Han forklarer, at det kan godt ske, at en person med gode samarbejdsevner og en rigtig holdspiller er vigtigere end en person, der på det faglige område er lidt stærkere.
"Det afhænger af hver enkel virksomheds situation og tilgang," siger Henrik Kongsbak.
Hold øje med talenterne
En tredje ting, der skal med i overvejelserne. er talenterne på arbejdspladsen.
"Måske er Pia kanon dygtig i forhold til hendes få år i branchen og kan om to år blive guld værd, mens Bent måske er solid og driftssikker, mens udviklingskurven måske ikke er så stejl," siger Henrik Kongsbak.
Rådgiveren understreger, at det bestemt er en svær opgave for selv rutinerede ledere, men at overvejelser som disse får virksomheden bedst ud på den anden side.
Sådan eksekverer du
Til selve eksekveringen af en eventuel fyring hører også nogle overvejelser.
Her er rådene noget mere konkrete og drejebogen noget mere firkantet.
Det gælder først og fremmest om at være åben.
"Læg tallene frem. Vis de tynde ordrebøger og fremlæg alt det, der der forklarer baggrunden for forandringerne og fyringerne," siger han.
Man skal ikke trække det i langdrag, men være handlekraftig.
"Undgå klatfyringer hist og her. Det vil øge utrygheden blandt de ansatte," siger Henrik Kongsbak.
Derudover gælder det om at give en status til de tilbageværende medarbejdere.
Henrik Kongsbak forklarer også, at det er vigtigt at vise respekt for de fyrede.
Det betyder meget for de tilbageværende, at folk bliver behandlet ordentligt - også i forbindelser med fyringer.