I samarbejde med Danish Space Challenge sendte elever fra Bredagerskolen i Vejle kommune i går to raketter af sted fra det militære øvelsesterræn i Borris.
Ideen om at bygge raketter opstod for et års tid siden på Bredagerskolen, og projektet gik i alt sin enkelthed ud på at bygge to raketter, der kan sendes ud mod verdensrummet. Siden jul har elever og lærere så været i sving med at bygge raketterne.
"Det har været meget spændende, men også udfordrende. Der er mange forskellige opgaver, der skal løses og herefter passe sammen på den rigtige måde," fortæller Lars Jørgensen, der er en af tre lærere, som har arbejdet med projektet.
Raketprojektet er foregået på tværs af ungdomsskolen og folkeskolen, og det har henvendt sig til elever mellem 13 og 17 år, der på denne vis har haft mulighed for at stifte bekendtskab med produktion, design og konstruktion af en rigtig raket.
Skolens formål har været at styrke elevernes samarbejdsevner og deres viden om rummet og rumforskning. Afslutningen på projektet var så selve affyringen af de to raketter på Forsvarets skydeterræn i Borris. Den løb af stablen i går, og alt gik efter planen.
"Det lykkedes at sende raketterne godt op og få dem ned igen. Sigtbarheden var samtidig rigtig god, så det var en stor succes," siger Lars Jørgensen.
Mobil-GPS indsamler data
Projektet er blevet til i et samarbejde med Danish Space Challenge, der er en frivillig organisation, der har til formål at arbejde med alle aspekter af raketteknologien.
Foreningen henvender sig til alle unge mennesker, der vil udvide deres kendskab til raketteknologien.
For at kunne trække data ud af opsendelserne, har eleverne blandt andet udstyret raketterne med mobiltelefoner med indbygget GPS-funktion og kamera.
Derved er det blandt andet muligt at følge rakettens bane, og efterfølgende spore raketterne med få meters nøjagtighed via Google Maps. Informationerne skal, som ved professionelle opsendelser, naturligvis analyseres og bearbejdes.
"Den næste opgave bliver at få billede- og GPS-informationerne overført til computeren, så vi derved kan følge raketternes højde og bane," fortæller Lars Jørgensen.
Naturvidenskab for fuld udblæsning
Raket-eksperimentet på den jyske skole handler om at sprede interessen for videnskab blandt skoleeleverne.
"Formålet med raketopsendelserne, der startede sidste år, er at sprede interessen for naturvidenskab og det er i høj grad lykkedes at få eleverne til at synes, det er spændende," vurderer Lars Jørgensen.
Samtidig har det handlet om at lære, hvordan man holder overblikket og samarbejder om komplicerede processer.
"I arbejdsfasen var der mange, som tvivlede på, om det overhovedet kom til at virke. Da vi sendte raketterne op i går, var der derfor stor begejstring, da alt klappede," fortæller Lars Jørgensen om succesoplevelsen.
Raketholdet fortsætter til næste år, hvor lærere og elever vil krydre opsendelsen med ny teknologi.
"Vi gentager projektet næste år, men med et lidt anderledes fokus. Nu har vi to raketter, der forholdsvis nemt kan sendes op igen. Derfor kunne det eksempelvis være spændende at sende en robot med op, der ved landingen kunne bevæges sig væk fra raketten på en ekspedition," lyder det fra en raketinteresseret lærer fra Jelling.