Leder: Vi kan alle lære af it-brugen i elbilerne

Computerworld mener: Vi står endelig med et ambitiøst projekt i Danmark, der for alvor kan illustrere for os alle, hvordan it kan anvendes på en miljømæssig progressiv måde.

Artikel top billede

Informationsteknologiens sejrsgang har hidtil hængt uløseligt sammen med støt stigende strømforbrug.

I pagt med tidens trend har it-branchen imidlertid solgt sig selv i stadig grønnere nuancer over det seneste års tid.

I dag vrimler det med grønne it-løsninger, der lover at spare på it-afdelingernes strømforbrug gennem virtualisering, billigere køling, energieffektive processorer og så videre.

Men selv om it-branchens markedsføringsbudgetter efterhånden er grønne som en dansk bøgeskov, så synes it-cheferne fortsat kun at forstå to farver: sort og rød.

Alle møder benhårde krav om at spare og effektivisere sig ud af krisen.

Og derfor er mange it-chefer på den ene side bedøvende ligeglade med "grøn it" - men vældig inter­esserede i at spare på strømregningen.

I hvert fald i de organisationer, hvor it-cheferne bliver målt på deres strømforbrug, og de grønne investeringer derfor kan aflæses direkte på bundlinjens sorte eller røde tal.

Strømbudgetter er derfor en helt nødvendig udvikling, hvis it-anvendelsen ikke skal udvikle sig til et globalt forureningsproblem.

Det er en rigtig, men ikke særlig ophidsende udvikling, for ifølge Elsparefonden er it-udstyrs andel af verdens samlede CO<sub><font style="font-size: 10px;">2</sub></font>-­udledning trods alt kun to procent.

Vi har manglet projekter

Så er perspektiverne langt mere spændende i klima-it - altså informationsteknologi, der fokuserer på at skære i de resterende 98 procent af verdens CO<sub><font style="font-size: 10px;">2</sub></font>-udledning.

Mulighederne bør være enorme.

Der har bare ikke været så mange projekter, der for alvor har kunnet illustrere informationsteknologiens mulighed for at redde verden fra energifrås, røg og møg.

Men netop i disse måneder tiltrækker flere projekter med el-biler sig stor opmærksomhed.

Den tidligere topchef i Microsoft Jens Moberg er vendt hjem til Danmark for at stå i spidsen for Better Place-projektet, der vil gøre det muligt at skifte vores forurenende benzin- og dieselbiler ud med lige så store og rummelige elbiler, der enten kan lades op hjemme i garagen om natten eller få friske batterier på tankstationer, hvis det skal gå stærkt.

Læs mere om projektets it-anvendelse her.

Forretningsmodellen ligner teleselskabernes. Én ting er bilerne i sig selv.

Noget helt andet er et net af kompatible ladesta­tioner fra forskellige selskaber, som bilerne frit kan "roame" imellem, og som kan identificere hver enkelt bil og dens strømforbrug.

Det kræver avanceret software.

Køb strøm, når den er billigst

Og det bliver endnu mere avanceret hjemme i garagen, hvor laderen skal kunne kommunikere med familiens kalender og vide, hvornår bilen skal bruges igen, så den kan planlægge at hente strøm på det rigtige tidspunkt.

Det rigtige tidspunkt kan være, når vindmøllerne står og snurrer om natten, uden at strømmen kan bruges til meget andet end opladning af bilerne i garagen.

Men det rigtige tidspunkt kan også være lige nu, hvis familiens kalender viser, at den skal være til middag i den anden ende af byen om tre timer.

Det kræver it-løsninger i verdensklasse. Løsninger som blandt andre IBM, Siemens, DONG Energy og DTU arbejder på at udvikle i konsortiet Edison.

"Vi laver en åben arkitektur med åbne standarder. Det er vigtigt for at fremtidssikre projektet, og for at det ikke bliver et spørgsmål om den ene eller anden producent. Vi står ved begyndelsen af en enorm teknologisk udvikling, og det, vi nu udvikler i Danmark, er begyndelsen til et system, der også om 10 år kan betjene de elbiler og systemudbydere, der måtte være."

Sådan skal det lyde.

Kan gøre hele forskellen

Og sådan lyder det fra IBM's nordiske ansvarlige for energi og miljø Tim Mondorf.

Åbne og intelligente softwareløsninger kan komme til at betyde forskellen på, om Better Place eller andre virksomheder får succes.

Og en succes for el-bilerne vil være et enormt skridt i en bæredygtig og klimavenlig udvikling, fordi vores transportmuligheder både er store energislugere og næsten synonyme med vores frie livsstil.

Derfor er der også grund til at lytte til professor Henrik Madsen fra DTU.

Han advarer mod at tro, at elbiler, der fungerer som lagre for vindmøllestrøm, alene kan bringe os fra grøn-it til klima-it.

"Der er for meget spild i den løsning. Vi bør i stedet satse på at gøre forsyningsnettet intelligent og styre det med it."

Men det er netop en kombination af teknologi og variable tariffer, der er nøglen til den udvikling. Det må it-branchen sammen med politikerne med ansvar for el-forsyningen sørge for.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S