It-branchen har verdens stærkeste varemærker

It-selskaberne har klart de mest værdifulde varemærker i verden. Hele 29 it- og teleselskaber ligger blandt de 100 mest værdifulde brands, vurderer analyseinstitut.

Artikel top billede

Ikke færre end 13 it- og televirksomheder finder man blandt verdens 25 stærkeste varemærker - også kaldet brands.

Det vurderer analyseinstituttet Millward Brown, som har vurderet de 100 største brands i verden og sat et prisskilt på deres brandingværdi.

På toppen af listen finder man igen-igen søgemaskineselskabet Google, der ifølge Millward Brown bliver vurderet til at være over en halv billion - 500 milliarder - kroner værd.

Andenpladsen indtages af konkurrenten Microsoft med en anslået brandingværdi på 394 milliarder kroner. På tredjepladsen står Coca Cola, mens IBM lige akkurat sniger sig ind på fjerdepladsen foran McDonalds med en brandingværdi på 344 milliarder kroner.

Undersøgelsen er baseret på interviews og spørgeskemaer af mere end en million mennesker, der er blevet spurgt om kendskabet til tusindvis af forskellige varemærker.

Mobilerne rykker

Den hurtigst voksende branche i Millward Brown-analysen er mobil-operatører, der i gennemsnit er vokset med 28 procent siden sidste år.

Her er de største spillere China Mobile, Vodafone og AT&T.

Men der er også blevet plads til en gammel kending som online-biksen Amazon blandt de varemærker, som ifølge Millward Brown har den største brand-fremgang i verden lige nu.

Analyseinstittutet vurderer, at Amazon er omkring 110 milliarder kroner værd i 2009, hvilket er en fremgang på 85 procent i forhold til sidste år.

Også den kinesiske søgemaskine Baidu og it-selskabet Apple ligger godt til blandt klodens hastigst voksende varemærker.

I alt er der 29 selskaber fra teknologi- og telebranchen på Millward Browns liste over de 100 mest værdifulde brands i verden.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S